• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge MASBU
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge MASBU
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan posisjoneres barnet i barnemedieforskning som retter oppmerksomheten mot medieteknologi og relasjonen mellom barn og foreldre? En kvalitativ innholdsanalyse

Buraas, Solveig Morten
Master thesis
Thumbnail
View/Open
SBU3008 Masteroppgave Solveig Morten Buraas mai 2015.pdf (1.217Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2364567
Date
2015-11-18
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge MASBU [116]
Abstract
Tema i denne oppgaven er medieteknologi og relasjonen mellom barn og foreldre. Et tema som er av allmenn interesse, men vanskelig tilgjengelig sett fra et vitenskapelig ståsted. Medieforskning generelt og barnemedieforskning spesielt er to relativt store forskningsfelt som har lange historiske tradisjoner. Det spesifikke temaet i denne oppgaven beveger seg innenfor et område av medieforskningen som har vært lite utforsket, familien. En forklaring på det kan være at vi i vår vestlige kultur defineres familien som en privat arena hvor vi setter tydelige grenser for hvor nært vi slipper uvedkommende, med fare for at de skal bryte privatlivets fred.

Formålet med oppgava er å undersøke hvordan barnets stemme kommer frem i barnemedieforskning. Med utgangspunkt i oppgavas problemstilling: «Hvordan posisjoneres barnet i barnemedieforskning som retter oppmerksomheten mot medieteknologi og relasjonen mellom barn og foreldre?» har jeg gjennomført en kvalitativ innholdsanalyse av et utvalg artikler som bygger på studier gjennomført av nordiske forskere i tidsperioden etter den digitale vendinga. Jeg har ved hjelp av en analyseguide gjennomgått og samlet inn data fra et utvalg på seks artikler. I kategoriseringsarbeidet har jeg benyttet en matrise.

For å ivareta forskningens ulike nivåer har jeg delt opp problemstillinga i tre forskningsspørsmål. Det ene ser på hvordan barnet posisjoneres ut i fra forskerens perspektiv på barnet, det andre i studiets design og det tredje i studiets resultater og konklusjoner. Oppgaven viser at det ikke er et entydig svar på hvordan barn posisjoneres og på den måten hvordan barnets stemme kommer frem. Innholdsanalysen viser at barneperspektivet har stort fokus, men at det er mangel på at både barneperspektiv og foreldreperspektiv ivaretas selv om studiene omhandler relasjonen mellom barn og foreldre. Videre viser analysen at både antallet informanter og valg av intervjusted har betydning for hvordan barnets stemme kommer frem i en undersøkelse. Innholdsanalysen viser at de studiene som har et gjennomgående perspektiv på barnet også gir barnet en sterk posisjon i sin konklusjon.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit