Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBuraas, Solveig Morten
dc.date.accessioned2015-11-18T14:08:58Z
dc.date.available2015-11-18T14:08:58Z
dc.date.issued2015-11-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2364567
dc.description.abstractTema i denne oppgaven er medieteknologi og relasjonen mellom barn og foreldre. Et tema som er av allmenn interesse, men vanskelig tilgjengelig sett fra et vitenskapelig ståsted. Medieforskning generelt og barnemedieforskning spesielt er to relativt store forskningsfelt som har lange historiske tradisjoner. Det spesifikke temaet i denne oppgaven beveger seg innenfor et område av medieforskningen som har vært lite utforsket, familien. En forklaring på det kan være at vi i vår vestlige kultur defineres familien som en privat arena hvor vi setter tydelige grenser for hvor nært vi slipper uvedkommende, med fare for at de skal bryte privatlivets fred. Formålet med oppgava er å undersøke hvordan barnets stemme kommer frem i barnemedieforskning. Med utgangspunkt i oppgavas problemstilling: «Hvordan posisjoneres barnet i barnemedieforskning som retter oppmerksomheten mot medieteknologi og relasjonen mellom barn og foreldre?» har jeg gjennomført en kvalitativ innholdsanalyse av et utvalg artikler som bygger på studier gjennomført av nordiske forskere i tidsperioden etter den digitale vendinga. Jeg har ved hjelp av en analyseguide gjennomgått og samlet inn data fra et utvalg på seks artikler. I kategoriseringsarbeidet har jeg benyttet en matrise. For å ivareta forskningens ulike nivåer har jeg delt opp problemstillinga i tre forskningsspørsmål. Det ene ser på hvordan barnet posisjoneres ut i fra forskerens perspektiv på barnet, det andre i studiets design og det tredje i studiets resultater og konklusjoner. Oppgaven viser at det ikke er et entydig svar på hvordan barn posisjoneres og på den måten hvordan barnets stemme kommer frem. Innholdsanalysen viser at barneperspektivet har stort fokus, men at det er mangel på at både barneperspektiv og foreldreperspektiv ivaretas selv om studiene omhandler relasjonen mellom barn og foreldre. Videre viser analysen at både antallet informanter og valg av intervjusted har betydning for hvordan barnets stemme kommer frem i en undersøkelse. Innholdsanalysen viser at de studiene som har et gjennomgående perspektiv på barnet også gir barnet en sterk posisjon i sin konklusjon.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleHvordan posisjoneres barnet i barnemedieforskning som retter oppmerksomheten mot medieteknologi og relasjonen mellom barn og foreldre? En kvalitativ innholdsanalysenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Social work: 360nb_NO
dc.source.pagenumber71nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel