Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFrøyse, Ingeborg
dc.date.accessioned2015-11-18T14:13:00Z
dc.date.available2015-11-18T14:13:00Z
dc.date.issued2015-11-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2364579
dc.description.abstractOppgaven tar for seg følgende problemstilling: ”På hvilken måte viser barnehagelærere at de benytter sin kompetanse til å oppdage og forebygge tilknytningsvansker på småbarnsavdeling?” Hensikten med oppgaven er å sette fokus på den kompetansen som finnes på småbarnsavdelinger, samtidig som jeg ønsker finne ut om det er behov for mer kompetanse om tilknytning for at barna skal få den trygge tilknytningen som de har behov for. Oppgaven tar utgangspunkt i Bowlbys teori om tilknytning og Ainsworths videreføring av teorien og utvikling av fremmedsituasjonen. Jeg vil også trekke fram litteratur som sier noe om hvordan det kan arbeides med tilknytning i barnehagen. Jeg har gjennomført et kvalitativt forskningsprosjekt hvor jeg har gjennomført fem intervjuer med barnehagelærere som arbeider på småbarnsavdeling. Studien viser at barnehagelærerne har solid kompetanse når det kommer til å legge til rette for trygghet, men at det kan se ut til at mer kunnskap om tilknytningsteori vil kunne gjøre at barnehagelærerne blir bedre rustet til å identifisere et utrygt tilknytningsmønster og sette inn riktige tiltak for å skape trygge tilknytningsrelasjoner. Jeg ser også at det kan være behov for tettere bemanning på småbarnsavdeling for at alle barn skal få tilfredsstilt sine behov, og at faglig påfyll og oppdatering på nyere teori og forskning er viktig for at barnehagepersonalet skal kunne jobbe ut ifra en trygg, profesjonell forankring.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleTrygghet betyr alt! På hvilken måte viser barnehagelærere at de benytter sin kompetanse til å oppdage og forebygge tilknytningsvansker på småbarnsavdeling?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO
dc.source.pagenumber90nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel