Tilpasset opplæring for de faglig sterke elevene - en skole med rom for alle og blikk for den enkelte?
Abstract
Norsk:
I denne oppgaven har jeg gjennom kvalitative undersøkelser sett på hvordan faglig sterke
elever og deres foreldre opplever den tilpassede opplæringen, og om de er tilfredse med
tilbudet de får på skolen. Jeg har tatt utgangspunkt i Opplæringsloven §1-3 som sier at alle
har krav til tilpasset opplæring, og sett på hvorvidt dette også blir gjennomført for et utvalg
av disse elevene.
Jeg har drøftet hvorvidt lærerne til informantene benytter seg av pedagogiske strategier
bevisst for å tilrettelegge for disse elevene, og jeg har vurdert om de klarer å motivere og
skape mestringsfølelse. Det kommer frem i mine studier at de som har fått tilpasset
opplæring har økt motivasjon, og at de som ikke får noe tilrettelegging, ofte mister
motivasjonen på grunn av manglende mestringsfølelse. Det kommer også frem at selv om
dette er en rett også de faglig sterke elevene har, er det ofte opp til den enkelte lærer hvor
godt slik tilpasning blir gjennomført. English:
In this paper I have through qualitative research studied how academically strong students
and their parents experience the adjusted education, and whether they are satisfied with the
services provided by the school. I have based my paper on the Education Act §1-3 which
states that everyone is entitled to adjusted education, and looked into whether this also is
conducted for these pupils.
I have discussed whether the teachers of the informants use educational strategies
consciously to facilitate for these pupils, and I have investigated if they are able to
motivate and create a sense of empowerment. It is evident in my studies that those who
have received adjusted education has increased motivation, and that those who do not get
support, often lose motivation because of the lack of a sense of empowerment. It also
emerges that although this is a right academically strong pupils also have, it is often up to
the individual teacher how well such adjustments are implemented.
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2015.