Nivådifferensierte grupper eller felles klasse. - Hvilken forskjell kan det gjøre for elevene?
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2365446Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Norsk skole har hatt ulike læreplaner i nyere tid med forskjelligartet tenkning om tilpasset opplæring og
differensiering. I forkant av Mønsterplan74 var det ulik form for organisatoriskdifferensiering, omtalt som
kursplaner. Dette var meget stigmatiserende og i M74 kom det et krav om sammenholdte klasser og pedagogisk
differensiering som et overordnet prinsipp (Mathiassen, 2009). Kursplanene og den organisatoriske
differensieringen var vanskelig å fjerne helt, men det finnes mye forskning som tilsier at dette kan virke
negativt på relasjonen og trivselen til elevene som følge av stigmatiseringen (Hattie, 2009). Det er et
omdiskutert tema hvordan undervisningen skal tilpasses elevens evner og forutsetninger på best mulig måte.
Derfor har denne masteroppgaven til hensikt å se på ulik form for tilpasset opplæring.
Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Hedmark i studiet master i tilpasset opplæring våren 2015.
Dette er en empirisk undersøkelse som består av et utvalg av to skoler, som har deltatt på SPEED prosjektet
(The Function of Special Education). Dette er et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolene i Hedmark og Volda
der elever fra 5.-9. Trinn blir kartlagt. Datamaterialet bygger på besvarte survey og kartleggingsprøver fra ca
3000 elever, samt foresatte, kontaktlærere, lærere og assistenter. Det foreligger observasjon og intervjuer på
enkelte elever.
Innsamlet datamaterialet er kodet inn til analyseprogrammet SPSS av forskere tilknyttet SPEED prosjektet.
Videre analyser er utført og drøftet med hjelp av teori og empiri av meg som forsker. Det er blitt benyttet
kartleggingsprøver i matematikk og norsk, samt spørreskjemaer for å belyse forskningsspørsmålet i denne
oppgaven.
Jeg har forsket på om det finnes forskjeller mellom elever på en skole med organisatorisk nivådifferensierte
kurs og en skole med ordinær undervisning. Den empiriske undersøkelsen har som intensjon å belyse ulik
organisering av tilpasset opplæring: Hvilke forskjeller i faglige prestasjoner, relasjoner og trivsel kan vi finne
mellom elevene på skoler som har nivådifferensierte grupper og skoler som ikke har det?
Resultatene fra to undersøkelser på to skoler har blitt sammenliknet etter å ha sett på endringen på de faglige
prestasjonene til elevene, relasjonene mellom elev / elev og elev / lærer, samt elevens følelse av sosial isolasjon
og trivsel.
Denne oppgaven er delt inn i tre hovedområder i alle kapitelene:
- Faglige prestasjoner
- Relasjoner
- Trivsel.
I teoridelen blir det sett på definisjonen av tilpasset opplæring og differensiering, hva som kan påvirke
relasjoner og trivsel. Det blir lagt stor vekt på selvoppfattelsen, og hva som påvirker den.
Hovedfunnet i denne undersøkelsen er at det er små forskjeller på skolene. Utfra funnene i denne
undersøkelsen er det ingen indikasjoner som tyder på at organisatoriskdifferensiering gir elevene bedre tilpasset
opplæring eller får et økt læringsutbytte. Organiseringen av elevene har liten innvirkning på de faglige
prestasjonene, relasjonene eller trivselen til elevene. English:
The Norwegian school and its educational thinking in the past years have had different curricula while
introducing individual customized training and differentiation. Prior to “Mønsterplan74 – M74” there was a
different kind of organizational differentiation. The content of this curriculum was very stigmatizing, and M74
introduced a requirement of fixed classes and educational differentiation as an overarching principle
(Mathiassen, 2009). Earlier educational differentiation by use of course plans, and the organizational
differentiation was difficult to remove completely. There is a lot of research that suggests that this type of
differentiation could have a negative impact on the relationship and well-being of students as a result of
stigmatization (Hattie, 2009). It is heavily discussed how teaching should be adapted to the students’ abilities
and interests in the best possible way. Therefore, this thesis intends to look at different layouts for customized
training.
This thesis is written at Hedmark University College in a master study of adapted education spring 2015. This
is an empirical study consisting of a choice of two schools, which participated in the project SPEED (The
Function of Special Education). This is a collaboration between colleges in Hedmark and Volda where they
surveyed students from 5th - 9th grade. The data based on survey and mapping contains answered samples
from approximately 3000 students, parents, guardians, teachers and assistants. There are observation and
interviews on occasional individual students.
Collected data are coded into the software package SPSS by researchers affiliated to the SPEED project.
Further analysis performed and discussed in relation to the theory and empirical evidence by me as a
researcher. There have been used diagnostic tests in mathematics and Norwegian, as well as questionnaires to
focus the research question in this task.
I have been doing research in whether there are differences between students at a school with organizational
levels of differentiated courses and a school with regular and conventional teaching. The empirical study
intended to put question to the different organizations of customized training: Which professional
achievements, relational and well-being differences can be found amongst students in schools that have
differentiated level groups and schools that do not have it?
The conclusions from two studies at two schools have been compared by looking at the change in the academic
performance of students, the relationship between student/student, student/teacher and pupil sense of social
isolation and well-being.
This thesis is divided into three main areas in all chapters:
-Academic performance.
- Relationships.
-Well-being.
The theoretical part of this study will be recognized on the definition of customized training and differentiation,
and further what can influence relationships and well-being. There is a strong emphasis on self-perception, and
what might affect it.
The main finding in this study is that there are marginal differences in each schools performance. Based on
these findings, there are no indications pointing out that organizational differentiation gives students higher
educational skills and training, or getting an enhanced learning outcome. The organization of the students has
little impact on the academic performance, relationships or well-being of the students.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2015.