• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Artikler, rapporter, filmer / Articles, reports, movies
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Artikler, rapporter, filmer / Articles, reports, movies
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Diversitet i lærerutdanningene – bidrag til en profesjonsorientert forståelse av fag og kunnskapsområder.

Skrefsrud, Thor-André
Journal article, Peer reviewed
Thumbnail
Åpne
Skrefsrud_Oestberg.pdf (446.5Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2365861
Utgivelsesdato
2015
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed [1618]
Originalversjon
Skrefsrud, T.-A. & Østberg, S. (2015). Diversitet i lærerutdanningene. Bidrag til en profesjonsorientert forståelse av fag og kunnskapsområder. Norsk pedagogisk tidsskrift, 99(3-4), 208-219.  
Sammendrag
Artikkelen drøfter forståelsen av lærerutdanningsfagene som profesjonsfag i en flerkulturell samfunnskontekst. Fokus for drøftingen er spenningen mellom fagenes egenart og fagenes flerkulturelle profil, belyst med bakgrunn i profesjonsteori og funn fra et igangværende forskningsprosjekt innenfor Kompetanse for mangfold-satsingen; Diversitet i lærerutdanningene. I artikkelen utvikles argumentasjonen for en kontekstbasert forståelse, som ikke bare krever en tilpasning av enkeltelementer i fagene og kunnskapsområdene, men som tar til orde for en nytolkning av fagforståelsen innenfor en utvidet kontekst for faglig og didaktisk refleksjon.
Beskrivelse
Dette er forfatternes versjon av en artikkel publisert i tidsskriftet Norsk pedagogisk tidsskrift. Artikkelen er tilgjengelig på forlagets sider: https://www.idunn.no/npt/2015/03-04/diversitet_i_laererutdanningene_-_bidrag_til_en_profesjonsor
Utgiver
Universitetsforlaget
Tidsskrift
Norsk pedagogisk tidsskrift

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit