dc.contributor.author | Knudsen, Jan Sverre | |
dc.contributor.author | Aglen, Gry Sagmo | |
dc.contributor.author | Danbolt, Ingrid | |
dc.contributor.author | Engesnes, Nina | |
dc.date.accessioned | 2015-11-26T12:29:25Z | |
dc.date.available | 2015-11-26T12:29:25Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Knudsen, J. S., Aglen, G. S., Danbolt, I. A. & Engesnes, N. (2015). Barnehagens musikalske veivisere. Norsk pedagogisk tidsskrift, 99(3-4), 294-306. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1504-2987 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2365863 | |
dc.description | Dette er forfatternes versjon av en artikkel publisert i tidsskriftet Norsk pedagogisk tidsskrift. Artikkelen er tilgjengelig på forlagets sider: https://www.idunn.no/npt/2015/03-04/barnehagens_musikalske_veivisere | nb_NO |
dc.description.abstract | Basert på en empirisk undersøkelse i utvalgte barnehager tematiserer artikkelen musikalsk praksis i barnehagens hverdagsliv i et mangfoldsperspektiv. Ved hjelp av sosiologisk og musikksosiologisk terminologi rettes blikket mot musikalsk aktive ansatte. Fem idealtypiske «musikalske veivisere» blir identifisert: DJ-en, tilretteleggeren, korlederen, omsorgsgiveren og artisten. Disse drøftes i lys av yrkesidentitet, repertoarvalg, bruk av nyere musikkmedier, barns medvirkning og forholdet mellom formell og uformell kompetanse. Med utgangspunkt i veiviserne og deres praksis reises problemstillinger både omkring musikkpedagogisk tenkning og aktuelle politiske føringer om å styrke mangfoldet i barnehagene. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetsforlaget | nb_NO |
dc.title | Barnehagens musikalske veivisere. | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 294-306 | nb_NO |
dc.source.volume | 99 | nb_NO |
dc.source.journal | Norsk pedagogisk tidsskrift | nb_NO |
dc.source.issue | 3-4 | nb_NO |