Erfaringer i tiden før frafall i videregående skole
Abstract
Norsk sammendrag: Politisk dagsorden har diktert en større vekt på utjevning av sosiale helseforskjeller. Et
spesifikt tiltak satt inn for å bekjempe denne problematikken er å øke gjennomstrømmingen i
videregående skole. Anslagsvis 30 prosent av elever sitter igjen uten vitnemål eller
fagbrev/svennebrev 5 år etter påbegynt studieløp. Dette er en stor påkjenning for den enkelte
elev, men også et stort samfunnsmessig problem. Hensikten med oppgaven er todelt. Den
første hensikten er å gjøre et dypdykk i erfaringer som kan ha spilt en medvirkende årsak til
at elever faller ut. Med hovedvekt på informanters egne ord og erfaringer. Den andre
hensikten er å gi et bidrag til utforming av tiltak mot frafall, samt å gi en økt forståelse
angående hva en elev opplever i tiden før frafall.
Problemstillingen: Hvilke opplevelser og erfaringer har elever hatt i tiden før frafall?
Metode: En kvalitativ tilnærming, med et semistrukturert intervju for datainnsamling.
Graneheim og Lundmans (2004) innholdsanalyse ble brukt på datamaterialet.
Deltakere: Det er totalt 8 informanter, fem gutter og tre jenter. Aldersspennet var fra 16-31
år.
Resultatet viser at elevene i tiden før frafall har erfart begge sider av spekteret. Enkelte
opplevde støtte fra lærere, mens andre opplevde en mangel på dette. De informantene som
opplevde en mangel på støtte følte erfaringer med å bli oversett, å være hjelpeløs, negative
tilbakemeldinger, å bli utstøtt og mangel på oppfølgning. Når de erfarte støtte fortalte de om
erfaringer med å bli fulgt opp, ha gode sosiale relasjoner og ekstrahjelp fra lærere.
Konklusjon: Erfaringene viser til flere opplevelser av både fravær av støtte og erfaringer
med støtte. Elevene har hatt vanskeligoppvekst i møtet med skolen og systemet rundt slik
som aspekter ved hjemme, lærere, usikkerhet om nåtid og fremtid. Informantene uttrykker
vanskeligheter de ikke klarer å bearbeide alene, men at tilstrekkelig hjelp for å klare seg ikke er tilfelle. Informantene har erfart mye negativt i sin fortid og har også en mørk fremtid.
Nøkkelord: Erfaring, frafall, videregående skole, kvalitativ, folkehelse, sosiale ulikheter,
unge mennesker, helsefremming. English abstract: Political agenda has dictated a greater emphasis on reducing social inequalities in health. A
specific measure in place to combat this problem is to increase the number of graduates in
high school. An estimated 30 percent of students are left without a diploma or certificate five
years after initiation of study. This is a great stress for the individual students, but also a huge
social problem.
The first purpose is to dive into experience that may have played a contributory cause of the
students’ dropout. This is done through an emphasis on the considerations of the pupils. The
other objective is to make a contribution to the formulation of measures against dropouts, and
provide an increased understanding regarding what a student experiences in the time before
dropping out.
Research question: What kind of experiences have the students had in the time before the
dropout?
Methods: A qualitative approach, with a semi-structured interview for data collection.
Graneheim and Lundmans (2004) content analysis was used on the data
Participants: There are a total of 8 informants, five boys and three girls. The age ranged
from 16 to 31 years.
Result: The results show that students in the time before dropping out have experienced both
sides of the spectrum. Some experienced support from teachers, while others experienced a
shortage of this. The informants who experienced a lack of support felt ignored, being
helpless, negative feedback, being ostracized and lack of follow-up. When they experienced
support they told about their experiences of being followed up, have a good social relations
and extra help from teachers.
Conclusion: The evidence shows experiences of both the absence of support and experiences
with support. Students have had difficult childhoods in the meeting with the school and the
system around. The aspects of difficulties stem from problems at home, teachers, uncertainty
about the present and future. Informants express difficulties they fail to work on alone, but
Erfaringer i tiden før frafall i videregående skole
5
that sufficient means to coping is not the case. School as a health-promotion arena should get
more space in the public system and can have a big impact on the problem of dropping out.
Keywords: Experience, dropout, high school, qualitative, public health, social inequalities,
young people, health promotion