• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i innovasjon og næringsutvikling
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i innovasjon og næringsutvikling
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hva kjennetegner forretningsmodellinnovasjonene til bedriftene i Sustaina100-rapportene i tidsperioden 2013-2015?

Tybring-Nilsen, Christoffer Theodor; Tangene, Torstein
Master thesis
Thumbnail
View/Open
INN3013 masteroppgave Torstein Tangen og C T Tybring-Nilsen september 2015.pdf (1.105Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2374639
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i innovasjon og næringsutvikling [62]
Abstract
Formålet med denne studien har vært å undersøke hva som kjennetegner de beste bærekraftige forretningsideene fra 2013 og frem til i dag. Med utgangspunkt i tre Sustainia-rapporter har vi sett på hva som er hovedtrekkene og kjennetegn for bedriftene.

Teorigrunnlaget for avhandlingen omfatter litteratur om bærekraft og samfunnsansvar, innovasjon, forretningsmodeller og forretningsmodellinnovasjon, samt entreprenørskap. Bærekraftsproblematikken blir presentert som en sentral faktor og en årsak til at bedrifter tar samfunnsansvar. Videre har vi sett at ulike typer innovasjon og forretningsmodellinnovasjon oppstår som en følge av handlingsrommet bærekraftsutfordringen representerer.

Problemstillingen har blitt besvart gjennom en kvantitativ undersøkelse, i form av et casestudie på Sustainia-rapportenes presentasjon av bærekraftige forretningsideer. Forretningsideene ble sortert etter bransjer og kategorisert ved hjelp av 12 teoretisk utvalgte kriterier. Dette arbeidet har bidratt til innsikt i rapportenes forretningsideer og hva som kjennetegner de.

Resultatene fra studien viste at et stort flertall av bedriftene er nyetablerte og at forholdet mellom radikal og inkrementell innovasjon fordeler seg likt i utvalget. Bærekraftsproblematikken skaper dermed et handlingsrom for næringsutvikling og radikale innovasjon. I forhold til forretningsmodellens tre dimensjoner har vi funnet ut at flest bedrifter har gjort innovasjoner i måten forretningsideen skaper verdi.
Publisher
Høgskolen i Lillehammer

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit