Brukerråd som medvirkningsforum : En kvalitativ studie av et brukerråd ved en barneog ungdomspsykiatrisk avdeling
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2374704Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet i denne studien er brukermedvirkning på systemnivå. En form for medvirkning på
dette nivået er brukerråd som skal fungere rådgivende overfor virksomheten. Denne studien
omfatter en undersøkelse av et konkret råd. Formålet med studien er finne ut av hvordan et
brukerråd fungerer og ved å studere brukerrådet ved barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling
ved et av landets store byer, har jeg ønsket å belyse hvilke konsekvenser et slikt brukerråd
får, både for virksomheten og brukerorganisasjonene. Problemstillingen i prosjektet er:
«Hvordan fungerer brukerrådet som organ for brukermedvirkning og hvilken innflytelse har
det i forhold til avdelingens virksomhet?»
Studien bygger på intervjuer med sju av deltakerne i det aktuelle rådet, fem
brukerrepresentanter og to virksomhetsrepresentanter. Forskningsmetoden har dermed vært
kvalitativ, og i tillegg til semi-strukturerte intervjuer har datainnsamlingen bestått av
observasjoner på selve møtene og dokumentanalyse av sentrale dokumenter knyttet til
virksomheten og brukerrådet.
Sentral litteratur i studien er hentet fra to norske forskere og forfattere knyttet til tema, Tone
Alm Andreassen og Jan Andersen. De har begge forsket og publisert materiale som omhandler
brukermedvirkning på systemnivå og belyst hvordan dette kan arbeides med i brukerutvalg og
brukerråd.
Problemstillingen i studien har blitt drøftet todelt, der den første delen undersøker hvordan
brukerrådet fungerer internt, og den andre delen hvilken innflytelse rådet har utad. Samtidig
har sammenhengen mellom brukerrådet fungering innad og brukerrådets innflytelse utad har
blitt synliggjort. Hovedbilde som tegner seg er at det aktuelle brukerrådet fungerer godt innad,
og informantene beskriver rådet som et forum der man blir sett, hørt og møtt på en god måte.
Samtidig er det påfallende variasjoner i aktiviteten på møtene, og det virker som om de er
brukerrådsleder og virksomhetsleder som bringer saker inn brukerrådet. Dette kan forklares
med at brukerrepresentantene har ulike erfaringer og ulik kompetanse knyttet til det å være
brukerrepresentant. Samtidig får de ulike erfaringene og kompetansen konsekvenser for
hvilken innflytelse brukerrådet har på avdelingens virksomhet. Når brukerrepresentantene i
liten grad selv bringer saker inn i forumet, vil brukerrådet i stor grad fungere reaktivt.
I arbeidet med å svare på problemstillingens andre del har det vært metodisk utfordrende å
klare og belyse hvilken innflytelse brukerrådet har for virksomhetens avdeling. Med dette
menes at metoden i denne studien, som i størst grad har vært basert på semi-strukturerte
intervjuer med deltakerne i rådet, i hovedsak belyser brukerrådets innflytelse slik deltakerne
selv ser og vurderer det. Et grep som har blitt gjort i forhold til dette har vært å undersøke og
redegjøre nærmere for noen konkrete saker og saksområder. På denne måten har jeg forsøkt å
synliggjøre hvordan innflytelsen kan utøves konkret i de ulike sakene. Slik det har
fremkommet i møte med informantene er deres opplevelse av innflytelse størst i det arbeidet
de gjør i de ulike komiteene, utvalgene og gruppene de er blitt rekruttert til via brukerrådet. I
disse ulike gruppene er arbeidet preget av å være mer «hands on» og at representantene er
nærmere beslutningstakerne.
I forbedringsarbeidet av brukerrådet vil det være sentralt å ha fokus på kompetanseheving
både blant brukerrepresentanter og virksomhetsrepresentanter. I tillegg ligger det et
forbedringspotensiale i kommunikasjonen mellom brukerrepresentant og den organisasjonen
vedkommende representerer. Slik det ser ut i denne studien er det også knyttet utfordringer til
hvordan brukererfaringene til de barna og ungdommene som faktisk bruker tjenesten, blir
innhentet.