Barnemusikk som et transdisiplinært emne. Om selvforståelse, musikkbegrep og affordanse som overskridende forskningsverktøy.
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2379350Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Vestad, I. L. (2015). Barnemusikk som et transdisiplinært emne: Om selvforståelse, musikkbegrep og affordanse som overskridende forskningsverktøy. Barn, 33(3/4), 49-63.Sammendrag
I denne artikkelen diskuteres barnemusikk som emne for transdisiplinær forskning. Med utgangspunkt
i et forskningsprosjekt som dreier seg om 3 til 6 år gamle barns egen bruk av fonogrammer (cd-plater,
mp3-filer osv.) i hverdagssammenhenger, retter artikkelen fokus mot hvordan emnet barnemusikk kan
posisjoneres slik at en på fruktbare måter trekker veksler på forskningsfeltene musikkpedagogikk,
musikkvitenskap og barnekultur. Samtidig berører artikkelen hvordan forskningen kan legitimeres med
støtte i de nevnte feltene og nødvendigheten av å arbeide på tvers av forskningsfelter for å tilføre ny
kunnskap. Etter en kort redegjørelse for barnemusikk som barnekulturforskning føres en mer inngående
diskusjon av musikkbegrepet i lys av det musikkpedagogiske feltets selvforståelse og utvalgte
musikkvitenskapelige perspektiver. Tilslutt foreslås affordanse-perspektivet (affordance) som en
fruktbar, fleksibel måte å nærme seg ”musikk” på i barnekulturell sammenheng.
Beskrivelse
Artikkelen er opprinnelig publisert i tidsskriftet "Barn" utgitt av Norsk senter for barneforskning, Trondheim. Tidsskriftets hjemmeside finnes her: https://www.ntnu.no/barneforskning/forskning/barn