Barnehagen som læringsarena for gryende flerspråklighet – en oversikt over forskning 1985–2015
Original version
Alstad, G. T. (2015). Barnehagen som læringsarena for gryende flerspråklighet – en oversikt over forskning 1985–2015. NOA. Norsk som andrespråk, 30(1-2), 284-309.Abstract
Denne artikkelen gir et innblikk i hovedlinjer i barnehageforskning som
omfatter barns vilkår for andrespråksutvikling, morsmålsutvikling og
gryende flerspråklighet i barnehager i Norge. Jeg analyserer vitenskapelige
bidrag på NOA-konferanser, FoU-arbeid, publikasjoner og oppnådde grader
ved norske høgskoler og universitet i perioden 1985–2015 og presenterer
framveksten av forskningsarbeidene samt tematiske og metodologiske
hovedtendenser. Gjennomgangen viser at barnehageforskning på dette feltet
hadde sin spede begynnelse på slutten av 1980-tallet, og spesielt etter 2005
finner vi en betydelig vekst i antall arbeid. De vitenskapelige arbeidene på
gryende flerspråklighet i norske barnehagekontekst karakteriseres av
mangfold og bidrag fra flere vitenskapsdisipliner. To tematiske hovedlinjer
pekes ut. Det ene hovedtemaet dreier seg om flerspråklige barns språkbruk
og utvikling av andrespråksferdigheter i en barnehagekontekst, mens det
andre hovedtemaet handler om barnehagepersonalets språkdidaktiske arbeid
med flerspråklige barn. Avslutningsvis i artikkelen diskuteres utfordringer
for forskningsfeltet og videre forskningsbehov.
Description
Artikkelen er opprinnelig gitt ut i tidsskriftet NOA. Norsk som andrespråk. Artikkelen er tilgjengelig via forlagets hjemmeside: http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1191