• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Artikler, rapporter, filmer / Articles, reports, movies
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed
  • View Item
  •   Home
  • Artikler, rapporter, filmer / Articles, reports, movies
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barnehagen som læringsarena for gryende flerspråklighet – en oversikt over forskning 1985–2015

Alstad, Gunhild Tomter
Journal article, Peer reviewed
Thumbnail
View/Open
Alstad.pdf (261.6Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2379875
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed [1175]
Original version
Alstad, G. T. (2015). Barnehagen som læringsarena for gryende flerspråklighet – en oversikt over forskning 1985–2015. NOA. Norsk som andrespråk, 30(1-2), 284-309.  
Abstract
Denne artikkelen gir et innblikk i hovedlinjer i barnehageforskning som

omfatter barns vilkår for andrespråksutvikling, morsmålsutvikling og

gryende flerspråklighet i barnehager i Norge. Jeg analyserer vitenskapelige

bidrag på NOA-konferanser, FoU-arbeid, publikasjoner og oppnådde grader

ved norske høgskoler og universitet i perioden 1985–2015 og presenterer

framveksten av forskningsarbeidene samt tematiske og metodologiske

hovedtendenser. Gjennomgangen viser at barnehageforskning på dette feltet

hadde sin spede begynnelse på slutten av 1980-tallet, og spesielt etter 2005

finner vi en betydelig vekst i antall arbeid. De vitenskapelige arbeidene på

gryende flerspråklighet i norske barnehagekontekst karakteriseres av

mangfold og bidrag fra flere vitenskapsdisipliner. To tematiske hovedlinjer

pekes ut. Det ene hovedtemaet dreier seg om flerspråklige barns språkbruk

og utvikling av andrespråksferdigheter i en barnehagekontekst, mens det

andre hovedtemaet handler om barnehagepersonalets språkdidaktiske arbeid

med flerspråklige barn. Avslutningsvis i artikkelen diskuteres utfordringer

for forskningsfeltet og videre forskningsbehov.
Description
Artikkelen er opprinnelig gitt ut i tidsskriftet NOA. Norsk som andrespråk. Artikkelen er tilgjengelig via forlagets hjemmeside: http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1191
Publisher
Novus forlag
Journal
NOA : norsk som andrespråk.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit