dc.contributor.author | Alstad, Gunhild Tomter | |
dc.date.accessioned | 2016-02-22T10:07:57Z | |
dc.date.available | 2016-02-22T10:07:57Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Alstad, G. T. (2015). Barnehagen som læringsarena for gryende flerspråklighet – en oversikt over forskning 1985–2015. NOA. Norsk som andrespråk, 30(1-2), 284-309. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 0801-3284 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2379875 | |
dc.description | Artikkelen er opprinnelig gitt ut i tidsskriftet NOA. Norsk som andrespråk. Artikkelen er tilgjengelig via forlagets hjemmeside: http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1191 | nb_NO |
dc.description.abstract | Denne artikkelen gir et innblikk i hovedlinjer i barnehageforskning som
omfatter barns vilkår for andrespråksutvikling, morsmålsutvikling og
gryende flerspråklighet i barnehager i Norge. Jeg analyserer vitenskapelige
bidrag på NOA-konferanser, FoU-arbeid, publikasjoner og oppnådde grader
ved norske høgskoler og universitet i perioden 1985–2015 og presenterer
framveksten av forskningsarbeidene samt tematiske og metodologiske
hovedtendenser. Gjennomgangen viser at barnehageforskning på dette feltet
hadde sin spede begynnelse på slutten av 1980-tallet, og spesielt etter 2005
finner vi en betydelig vekst i antall arbeid. De vitenskapelige arbeidene på
gryende flerspråklighet i norske barnehagekontekst karakteriseres av
mangfold og bidrag fra flere vitenskapsdisipliner. To tematiske hovedlinjer
pekes ut. Det ene hovedtemaet dreier seg om flerspråklige barns språkbruk
og utvikling av andrespråksferdigheter i en barnehagekontekst, mens det
andre hovedtemaet handler om barnehagepersonalets språkdidaktiske arbeid
med flerspråklige barn. Avslutningsvis i artikkelen diskuteres utfordringer
for forskningsfeltet og videre forskningsbehov. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Novus forlag | nb_NO |
dc.subject | forskningsoversikt | nb_NO |
dc.subject | barnehageforskning | nb_NO |
dc.subject | gryende flerspråklighet | nb_NO |
dc.subject | andrespråk | nb_NO |
dc.subject | morsmål | nb_NO |
dc.subject | andrespråksforskning | nb_NO |
dc.title | Barnehagen som læringsarena for gryende flerspråklighet – en oversikt over forskning 1985–2015 | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 284-309 | nb_NO |
dc.source.volume | 30 | nb_NO |
dc.source.journal | NOA : norsk som andrespråk. | nb_NO |
dc.source.issue | 1-2 | nb_NO |