Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAlstad, Gunhild Tomter
dc.date.accessioned2016-02-22T10:07:57Z
dc.date.available2016-02-22T10:07:57Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationAlstad, G. T. (2015). Barnehagen som læringsarena for gryende flerspråklighet – en oversikt over forskning 1985–2015. NOA. Norsk som andrespråk, 30(1-2), 284-309.nb_NO
dc.identifier.issn0801-3284
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2379875
dc.descriptionArtikkelen er opprinnelig gitt ut i tidsskriftet NOA. Norsk som andrespråk. Artikkelen er tilgjengelig via forlagets hjemmeside: http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1191nb_NO
dc.description.abstractDenne artikkelen gir et innblikk i hovedlinjer i barnehageforskning som omfatter barns vilkår for andrespråksutvikling, morsmålsutvikling og gryende flerspråklighet i barnehager i Norge. Jeg analyserer vitenskapelige bidrag på NOA-konferanser, FoU-arbeid, publikasjoner og oppnådde grader ved norske høgskoler og universitet i perioden 1985–2015 og presenterer framveksten av forskningsarbeidene samt tematiske og metodologiske hovedtendenser. Gjennomgangen viser at barnehageforskning på dette feltet hadde sin spede begynnelse på slutten av 1980-tallet, og spesielt etter 2005 finner vi en betydelig vekst i antall arbeid. De vitenskapelige arbeidene på gryende flerspråklighet i norske barnehagekontekst karakteriseres av mangfold og bidrag fra flere vitenskapsdisipliner. To tematiske hovedlinjer pekes ut. Det ene hovedtemaet dreier seg om flerspråklige barns språkbruk og utvikling av andrespråksferdigheter i en barnehagekontekst, mens det andre hovedtemaet handler om barnehagepersonalets språkdidaktiske arbeid med flerspråklige barn. Avslutningsvis i artikkelen diskuteres utfordringer for forskningsfeltet og videre forskningsbehov.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNovus forlagnb_NO
dc.subjectforskningsoversiktnb_NO
dc.subjectbarnehageforskningnb_NO
dc.subjectgryende flerspråklighetnb_NO
dc.subjectandrespråknb_NO
dc.subjectmorsmålnb_NO
dc.subjectandrespråksforskningnb_NO
dc.titleBarnehagen som læringsarena for gryende flerspråklighet – en oversikt over forskning 1985–2015nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010nb_NO
dc.source.pagenumber284-309nb_NO
dc.source.volume30nb_NO
dc.source.journalNOA : norsk som andrespråk.nb_NO
dc.source.issue1-2nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel