Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMonsen, Marte
dc.date.accessioned2016-02-22T14:57:08Z
dc.date.available2016-02-22T14:57:08Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationMonsen, M. (2015). Andrespråksdidaktisk forskning på voksenopplæring i Norge: En oversikt fra 1985 til i dag. NOA. Norsk som andrespråk, 30(1-2), 373-390.nb_NO
dc.identifier.issn0801-3284
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2379993
dc.descriptionArtikkelen er opprinnelig utgitt i tidsskriftet NOA. Norsk som andrespråk. Artikkelen er tilgjengelig via forlagets hjemmeside: http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1194nb_NO
dc.description.abstractNorsk andrespråksdidaktisk forskning på voksenopplæring fra 1985 frem til i dag har bakgrunn i flere fagområder. En stor del av forskningen består av masteroppgaver. Hoveddelen av publikasjonene som er gjort innenfor dette området, relaterer seg til vurdering og grunnleggende lese- og skriveferdigheter (ofte omtalt som alfabetisering). Når det gjelder vurderingslitteraturen, er det mye forskning på den avsluttende språktestingen, og nesten ingen forskning på underveisvurdering. Forskningen på lese- og skriveopplæringen for voksne innvandrere som ikke har lært å lese og skrive på morsmålet, kan synes å bære preg av at det i praksis i liten grad skilles mellom grunnleggende lese- og skriveopplæring og den øvrige norskopplæringen. Helt fra 1985 og frem til i dag har forskerne dessuten lagt vekt på at tilbudet på flere områder har mangler. Det fremgår for eksempel av forskningen at deltakere med liten eller ingen skolebakgrunn ofte ikke finner undervisningen meningsfull og at deltakernes læringsutbytte er begrenset. Mye av den andrespråksdidaktiske forskningen på voksenopplæring er utført av forskere med nær tilknytning til praksis, noe som nok påvirker de temaene det er forsket på. Forskningen kan betegnes som spredt og usystematisk. Dette kan ha sammenheng med at voksnes språklæring ikke står høyt på den politiske dagsordenen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNovus forlagnb_NO
dc.subjectandrespråksdidaktikknb_NO
dc.subjectvoksenopplæringnb_NO
dc.subjectnorskopplæringnb_NO
dc.subjectvurderingnb_NO
dc.subjectnorskferdigheternb_NO
dc.titleAndrespråksdidaktisk forskning på voksenopplæring i Norge: En oversikt fra 1985 til i dag.nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010nb_NO
dc.source.pagenumber373-390nb_NO
dc.source.volume30nb_NO
dc.source.journalNOA : norsk som andrespråk.nb_NO
dc.source.issue1-2nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel