Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHemma, Linda Kristin
dc.contributor.authorFrydenlund, Ane
dc.date.accessioned2016-03-01T13:38:43Z
dc.date.available2016-03-01T13:38:43Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2381104
dc.descriptionErfaringsbasert master 90 poengnb_NO
dc.description.abstractSom bakgrunn og tema for denne masteroppgaven, ligger regjeringens plan for omsorgsfeltet 2015–2020. Den omfatter prioriterte områder i regjeringsplattformen, med viktige tiltak for å styrke kvaliteten og kompetansen i omsorgs-tjenestene. Det skal legges til rette for en langsiktig omstillingsprosess som kan sikre nyskaping og utvikling av nye og forbedrede løsninger i omsorgssektoren. Forenkling, fornyelse og forbedring av offentlig sektor er ett av regjeringens hovedsatsingsområder. En forutsetning for fornyelse og innovasjon i omsorgssektoren er kommunal handlefrihet til å utvikle fag, ledelse, ny teknologi og nye organisasjonsformer. Som ledere i kommunal virksomhet er vi opptatt av forbedring av struktur, systemer, måloppnåelse, resultater og ledelse som hovedmålsettingen for vårt arbeid. Dette ønsker vi å få til ved å utvikle menneskelige ressurser, styrke læring i organisasjonen slik at ansatte blitt mer fremtredende og ansvarliggjort, samt ha systemer og struktur som kvalitet og kontrollindikatorer. Vi her derfor foretatt analyser blant ansatte på kommunale sykehjem og beskrevet utfordringer sykehjem står overfor. Det er en teoretisk oppgave som tar utgangspunkt i forskning som omhandler kvalitet i sykehjem og tar for seg rolleforventninger, transformasjonsledelse og relasjonsledelse, mål og målstyring, mestring og organisasjonstilhørighet. Det teoretiske stoffet hentes både fra aktuelle offentlige meldinger, utredninger og lovverk. Litteratur innenfor organisasjon og ledelse er sentral samt aktuell teori innenfor ulike helsefag og samfunnsfag. Problemstillingen for oppgaven er: «Hvilken betydning har rolleforventninger for ansattes opplevelse av mestring og jobbkrav i kommunale sykehjem?» Rolleforventninger, ledelse og mestring er sentral i drøftingsdelen og der kommer frem områder krav og forventinger ikke harmoniserer i dagens sykehjem. Videre blir det pekt på hvilken betydning mål og målstyring har i sykehjem. Hvilken betydning relasjonsledelse og transformasjonsledelse har i sykehjem, og hvordan fokus på stress, mestring og organisasjonstilhørighet kan være en hjelp for å sikre kvalitet og måloppnåelse drøftes også. Kort oppsummert vil det si at rolleforventninger er av betydning for ansattes opplevelse av jobbkrav og mestring. Roller må være avklart og avstemt med leder og kollegaer. Ledelse blir en avgjørende faktor, med relasjonsledelse som innfallsvinkler. Målet med dette er at de ansatte blir sett og hele organisasjonen er et lag. Dette vil kunne engasjere ledere og ansatte til å innfri i større grad enn forventet, som er i tråd med momentene i transformasjonsledelse. Læringskrav og kvantitative krav er scoret lavt, som skyldes i stor grad rolleuklarheter vedrørende mål og ansvarsforhold. Det rapporteres om høye beslutningskrav som innebærer at det er behov for å endre lederstilen til for eksempel relasjonsledelse slik at de ansatte kan få støtte til å ta vanskelige avgjørelser. Mestringsfølelse, positivt stress og tilbakemeldinger vil være områder som må ha fokus for å lykkes i virksomheten. Dette er med på å skape vifølelse og organisasjonstilhørighetnb_NO
dc.description.abstractThe background and theme for this thesis, is the government's healthcare plan from 2015 to 2020. It includes key measures to strengthen the quality and competence of care services. It is intended as a long-term restructuring process ensuring innovation and development of new and improved solutions in life sciences. Simplification, renovation and improvement of the public sector is one of government's main focus areas. A prerequisite for renewal and innovation in care is a municipal agency to develop sciences, management, new technologies and new forms of organization. As leaders in civic activities, the main objectives of our work are concerned with the improvement of structure, systems, effectiveness, performance and leadership. By developing human resources and putting systems and structure for quality control, we want to enhance learning in the organization so that employees become more prominent and accountable. To identify the challenges faced in healthcare we have conducted analyzes amongst employees in municipal nursing homes. There is research based theory dealing with the quality of nursing and examining the expectations of different nursing and management roles, as well as transformational leadership and relationship management, goal and performance management, coping and organizational affiliation. The theoretical material is obtained from the relevant public messages, reports and legislation. Literature in organization and management along with relevant theory in various health and social sciences are central to our thinking. The problem for the thesis is: "What effect does the structure of roles and responsibilities have on the employees' mastery, success and job satisfaction in a council nursing home?" Role Expectations, leadership and mastery are central to the deliberation and the issue of the gap between the expectations and actual working experiences in today's nursing homes emerges. Furthermore, it pointed out the importance of goals and performance management in nursing homes. The significance of relationship management and transformational leadership in nursing homes, and how the focus on stress, coping and organizational affiliation can help to ensure quality and performance are also discussed. The paper concludes that role expectations are of importance to employees' perception of job demands and coping. Roles must be clarified and reconciled with management and colleagues. Management becomes a decisive factor, with relation management as an approach. The aim is for employees to be seen and the entire organisation to work together as a team. This will engage managers and employees to perform at a higher standard than expected, which is one of the elements regarding transformational leadership. When learning requirements and quantitative requirements are not fulfilled, this is largely due to role ambiguities concerning goals and responsibilities. There are reports of requirements of high resolution, which means that there is a need to change leadership style to such as relationship management, so that employees can get support to take difficult decisions. Coping Sensation, positive stress and feedback will be areas of focus in order to succeed in business. This helps to create a sensation of us, and organisational affiliationnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/*
dc.subjectsykehejemnb_NO
dc.titleSmarte kommunale sykehjemnb_NO
dc.title.alternativeSmart municipal nursing homesnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240nb_NO
dc.source.pagenumber99nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge