Medarbeiderundersøkelser - pliktløp, nyttig lederverktøy eller rasjonalisert myte? Et casestudie av medarbeiderundersøkelsen i Oslo kommune
Abstract
Tema for denne avhandlingen er å utforske om medarbeiderundersøkelser som
kartleggingsverktøy er et pliktløp, eller et nyttig verktøy for ledere. Det er tatt utgangspunkt i
gjennomføringen av en slik undersøkelse i Oslo kommune. Det er undersøkt om
kartleggingsmetoden bare er en pålagt plikt, om den gir en reell verdi og i hvilken grad
resultatene kan brukes konstruktivt i utviklingen av arbeidsmiljøet.
Avhandlingen er en induktiv studie, med en fenomenologisk tilnærming, og bygger på
kvalitative intervjuer av ni ledere på ulikt nivå fra ulike virksomheter i Oslo kommune.
Analysen har blant annet avdekket at instrumentelle betingelser kan bidra til å skape eierskap
og forankring i organisasjonen, som videre skaper forpliktelser og engasjement for lederne
til å arbeide med kartleggingsverktøyet. Medarbeiderundersøkelsen bidrar til å sette
arbeidsmiljøet på dagsorden i virksomhetene, men lederne bestemmer i stor grad hvilke deler
av resultatet som får oppmerksomhet. Det er i hovedsak resultater som kan brukes til å
iverksette gruppeprosesser som står i fokus hos lederne. Kartleggingsverktøyet egner seg, i
følge lederne, ikke til individuell oppfølging av enkeltansatte. Medarbeiderundersøkelsen gir
lederne et inntrykk av arbeidsmiljøsituasjonen i virksomheten, og resultatet oppfattes som et
"speilbilde" på hvor godt de fungerer som ledere. De føler også sterkt eierskap til resultatene,
og dette skaper forpliktelse for oppfølgingsarbeidet.
Avhandlingen viser at medarbeiderundersøkelsen ikke nødvendigvis er et pliktløp der
praksisfeltet forblir uberørt. Medarbeiderundersøkelsen framstår i større grad som et nyttig
verktøy for ledere til å iverksette konkrete forbedringstiltak. Det bærer likevel mer preg av å
være et utpreget lederverktøy da det bidrar med nyttig informasjon som er av større interesse
for lederne enn de ansatte. Dette gjenspeiler seg også ved at lederne i stor grad beslutter
hvilke deler av resultatet som får oppmerksomhet. The theme of this thesis is to explore whether employee-surveys, as mapping methods, is to
be considered as tours of duty, or as useful tools for the management. The thesis' starting
point is the implementation of such an employee-survey in the municipality of Oslo. It is
examined whether the mapping method is only to be regarded as an imposed duty, or
whether it provides a real value, and the extent to which the results can be used
constructively in the development of the working environment.
The thesis is an inductive study with a phenomenological approach, based on qualitative
interviews with nine leaders at different levels in various municipal enterprises.
The analysis has revealed that instrumental conditions can help establishing ownership and
grounding within the organization, which creates obligations and engagement for leaders to
work with mapping methods. The employee-survey contributes to put the work environment
on the agenda, but the leaders determine to a large extent which parts of the results that gets
attention. It is mainly the parts of the results that can be used to implement group-processes,
that are in focus among the leaders. According to the leaders, the mapping method is not
suitable for following up individual employees. The employee-survey gives leaders an idea
of the work environment situation, and the result is perceived as a "reflection" on how well
they function as leaders. They also feel a strong ownership towards the results, and this
creates commitment for follow-up work.
The thesis shows that the employee-survey is not necessarily regarded as a tour of duty
where the practice field remains untouched. The employee survey emerges more as a useful
tool for leaders to implement specific improvement measures. Still, it carries more signs of
being a distinct management-tool, as it provides useful information that is of greater interest
to the leaders than to the employees. This is also reflected by the fact that the leaders, to a
large extent, decide which parts of the employee-survey results gets the attention.
Description
Erfaringsbasert master 90 poeng