Sammen er vi sterkere - en oppgave om hvordan læreren tilrettelegger for samarbeid med foresatte til elever med atferdsproblematikk
Abstract
Norsk:
Temaet for oppgaven er skole-hjem-samarbeid når elever sliter med atferdsproblematikk.
Dette vil bli belyst gjennom teoretiske perspektiver, samt intervjuer av personer med
erfaring på området: skoleleder, lærer og foresatte.
Det er viktig at foresatte til elever i grunnskolealder tar del i et samarbeid med skolen, dette
for å gi barnet best mulig læring og utvikling. Offentlige styringsdokumenter legger
føringer før samarbeidet, men når elever sliter med atferdsvansker er det som regel behov
for ytterligere kontakt. Som lærer vil man oppleve elever med ulike typer atferdsproblemer,
og det synes å være viktig å ha kunnskap om dette.
Gjennom min studie kom det blant annet frem at foresatte til elever med atferdsvansker ofte
befinner seg i en sårbar situasjon. Læreren må derfor møte de med anerkjennelse, ydmykhet
og respekt. Samarbeidet bør bygge på gjensidige mål, og et felles ønske, om å gi eleven en bedre fremtid. Dessuten er det vesentlig for å kunne ta tak i og forebygge
atferdsproblematikk.
Ikke alle svarene i intervjuene var sammenfallende med teorien. Synet på felles regler og
holdninger skiller seg blant annet ut. English:
The theme of this thesis is home-school-collaboration when students are struggling with behavioral problems. This will be illuminated through theoretical perspectives, as well as interviews with individuals with experience in the field: rector, teacher and guardian.
It is important that parents of pupils of primary school are taking part in a partnership with the school, in order to give their child the best possible learning and development. Government policy documents provide guidance for the joint, but when students are struggling with behavioral problems it is mostly a need for further contact. As a teacher will experience students with different types of behavioral problems. It seems to be important to have knowledge about this.
Through the research I found the guardians of pupils with behavioral problems often find themselves in a vulnerable situation. Therefore the teacher must meet the recognition, humility and respect. The cooperation should be based on mutual goals and a shared desire, to give the student a better future. Moreover, it is essential to be able to grab and prevent behavior problems.
Not every answers in the interviews was consistent with theory. Views on common rules and attitudes differ, among other things
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2015.