• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kompetanseutvikling i barnehagen. En diskursanalyse av barnehagepersonales betydning for kvalitet i barnehagen.

Eikebø, Solgunn
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Eikeboe.pdf (4.674Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2386873
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education [176]
Abstract
Norsk:

Gjennom

studiet

i

Tilpasset

opplæring

har

jeg

blitt

mer

og

mer

bevisst

hvor

viktig

lederens

rolle

er

i

forhold

til

kompetanseutvikling.

Jeg

ønsket

derfor

å

studere

barnehagenes

praksis

rundt

kompetanseheving

nærmere.

Hva

betyr

begrepet

kvalitet

for

de

ansatte

i

barnehagen,

og

hvilket

forhold

har

de

til

egen

kompetanseutvikling?

Temaet

og

tittelen

på

min

oppgave

ble

derfor

”Kompetanseutvikling

i

barnehagen”.

Målet

med

denne

studien

er

å

studere

hvilket

forhold

de

ansatte

i

barnehagen

har

til

begreper

som

kvalitet,

kompetanse,

faglighet,

refleksjon

og

makt.

Har

de

et

bevisst

forhold

til

hva

som

skaper

kvaliteten

i

deres

barnehage,

og

har

de

et

forhold

til

hva

som

hindrer

en

videre

kompetanseutvikling

i

personalgruppen?

Jeg

ønsker

gjennom

min

oppgave

å

sette

ord

på

og

bevisstgjøre

barnehagens

personale

i

forhold

til

hvilken

påvirkning

diskurser

kan

ha

på

kompetanseutvikling

ved

å

ligge

i

bakgrunnen

og

styre

vår

praksis.

Jeg

ønsker

gjennom

min

forskning

å

sette

i

gang

en

refleksjonsprosess

hos

personalet

i

barnehagen.

Ni

intervjuer

av

styrere,

pedagogiske

ledere

og

pedagogiske

medarbeidere

danner

basis

for

en

diskursanalyse

av

personalets

syn

på

kvalitet

og

kompetanse.

Ved

å

sette

informantenes

utsagn

opp

mot

statlige

føringer,

tidligere

forskning

og

Foucaults

tanker

rundt

makt

og

diskurser

ønsker

jeg

å

gi

et

innblikk

i

hvordan

diskurser

kan

påvirke

vår

praksis

rundt

kompetanseheving.

Spørsmålene

analyseres

under

fem

fokusbegreper;

kvalitet,

kompetanse,

faglighet,

refleksjon

og

makt.
 
English:

Through

the

study

of

adapted

learning

I

have

become

more

and

more

aware

how

important

the

role

of

the

leader

is

in

relation

to

raising

competence

in

Norwegian

kindergarten.

I

therefore

wanted

to

study

kindergarten

practice

around

raising

competence.

What

does

the

concept

of

quality

mean

to

the

kindergarden

staff

and

which

relationship

do

they

have

to

their

own

competence?

The

theme

and

title

of

my

masters

thesis

is

"Raising

competence

in

Norwegian

kindergarten”.

The

aim

of

this

study

is

to

investigate

the

relationship

kindergarten

employees

have

to

concepts

such

as

quality,

competence,

academic

expertise,

reflection

and

power.

Do

they

have

a

conscious

awareness

of

what

creates

quality

in

their

nursery,

and

do

they

have

a

relation

to

what

impedes

the

further

development

of

competence?

I

want

to

make

kindergarten

staff

more

aware

of

which

influence

discourses

may

have

on

our

future

competence

if

we

allow

them

to

manage

our

practice.

Through

my

research

I

wish

to

initiate

a

reflection

process

in

kindergarten

staff.

The

basis

for

this

discourse

analysis

of

staff

views

on

quality

and

competence

is

formed

by

Nine

interviews

of

kindergarten

managers,

kindergarten

teachers,

and

assistants.

By

comparing

informants'

statements

with

government

guidelines,

previous

research

and

Foucault

thoughts

about

power

and

discourses

I

want

to

give

a

glimpse

of

how

discourses

can

influence

our

practice

around

competence.

The

questions

are

analyzed

from

the

perspective

of

five

focus

concepts:

quality,

competence,

academically

expertise,

reflection

and

power.
 
Description
Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2015.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit