dc.contributor.author | Skogen, Ida | |
dc.date.accessioned | 2016-04-26T11:15:37Z | |
dc.date.available | 2016-04-26T11:15:37Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2387385 | |
dc.description | Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2015./Master of didactics of culture and language, with specialization in English | nb_NO |
dc.description.abstract | English:
In this master thesis, I have discussed and analyzed the female protagonist in The Hunger Games, Katniss Everdeen, in relation to postfeminist theory and perspectives concerning the phenomenon of the action heroine in popular culture. The Hunger Games trilogy is popular among young adults, and teenage girls may identify with Katniss as a character. Hence, it has also been an objective to examine what influence Katniss Everdeen can have on teenage girls.
When it comes to my analysis of Katniss as an action heroine, I have mainly used theory concerning the action heroine`s characteristics, postfeminist perspectives and theory regarding deconstruction. Postfeminism favors individuality, difference and multiplicity, and uses deconstruction to break down binary oppositions in order to give room for pluralistic and divergent perspectives. My discussion of Katniss Everdeen as an action heroine proves that she is a character with many layers and contrastive features. Thus, I argue that she is portrayed in a complex way and can thereby be seen in relation to the terms that postfeminism is concerned with.
In my discussion of what effects Katniss can have on young girls, it has been important to analyze her from different perspectives. In one way, Katniss presents an empowered character who teenage girls can look up to, but on the other hand, she sends the readers and the viewers of The Hunger Games phenomenon mixed signals when it comes to how one becomes empowered. | nb_NO |
dc.description.abstract | Norsk:
Denne masteroppgaven består av en diskusjon og analyse av den kvinnelige hovedpersonen i The Hunger Games, Katniss Everdeen, i forhold til postfeministisk teori og perspektiver som omhandler fenomenet ”action heltinnen” i populær kultur. The Hunger Games er populære bøker og filmer blant ungdom, og tenåringsjenter kan kanskje identifisere seg med karakteren Katniss. Det har derfor også vært et mål å undersøke hva slags innflytelse Katniss Everdeen kan ha på unge jenter.
Jeg har i hovedsak brukt teori som angår egenskaper ved ”action heltinnen”, postfeministiske perspektiver og teori vedrørende dekonstruksjon i min analyse av Katniss Everdeen. Postfeminismen fremmer begrep som individualitet, forskjell og mangfoldighet. Den bruker dekonstruksjon for å bryte ned binære opposisjoner for å gi rom for pluralisme og divergerende synspunkt. Min analyse av Katniss Everdeen som en ”action heltinne” viser at hun er en karakter med mange kontrastive egenskaper og lag. Jeg hevder dermed at hun er presentert på en kompleks måte, og at hun kan derfor sees i forhold til de begrepene som postfeminismen favoriserer.
I min diskusjon av hva slags effekt Katniss kan ha på unge jenter, har det vært viktig å analysere henne ut ifra ulike perspektiver. På en side representerer Katniss en mektig og sterk karakter, men hun gir også leserne og seerne av The Hunger Games fenomenet blandede signaler når det kommer til hvordan og i hvilke situasjoner man finner mot, styrke og makt. | nb_NO |
dc.language.iso | eng | nb_NO |
dc.subject | MIKS | nb_NO |
dc.subject | action heroine | nb_NO |
dc.subject | hunger games | nb_NO |
dc.title | A postfeminist analysis of Katniss Everdeen as an action heroine in The Hunger Games trilogy | nb_NO |
dc.title.alternative | En postfeministisk analyse av Katniss Everdeen som en action heltinne i The Hunger Games trilogien | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 101 | nb_NO |