Browsing Ph.d.-avhandlinger i profesjonsrettede lærerutdanningsfag / PhD Dissertations in Teaching and Teacher Education by Issue Date
Now showing items 1-20 of 39
-
"Jeg er ikke norsk, vet du, jeg er internasjonal". En etnografisk studie av musikalsk aktørskap blant ungdom i krysskulturelle kontekster
(Doctoral thesis, 2016)Sammendrag «Jeg er ikke norsk, vet du, jeg er internasjonal». En etnografisk studie av musikalsk aktørskap blant ungdom i krysskulturelle kontekster. Denne studien har blitt gjennomført som en etnografisk undersøkelse ... -
The professional development of English language teachers: Investigating the design and impact of a national in-service EFL teacher education course
(Doctoral thesis, 2016-11-08)This mixed-methods article-based study examines the professional development of a group of experienced primary school teachers who had taught English without any EFL teacher education. The teachers then took a one-year ... -
Folkelige og distingverte fellesskap: Gentrifisering av countrykultur i Norge - en festivalstudie
(Doctoral thesis, 2017)Denne doktorgradsstudien er et etnografisk arbeid med fokus på endringsaspekter ved programinnholdet og kjennetegn ved publikumssammensetningen til Norsk Countrytreff etter at festivalen fikk status som knutepunkt for ... -
Kjønnsforskjeller i sosiale og skolefaglige prestasjoner
(Doctoral thesis, 2018)Bakgrunnen for tematikken i avhandlingen er både de nasjonale og de internasjonale forskningsresultatene som viser at jenter i dagens skole presterer bedre enn guttene i alle fag, bortsett fra faget kroppsøving, selv om ... -
Opprørets variasjoner: Autoritetstematikk i fire dikt av Henrik Wergeland
(Doctoral thesis, 2018)På 1880-tallet ble Henrik Wergeland (1808-1845) gjort til venstresidens dikter og inspirator. Det ble skapt et bilde av en opprørsk og fremtidsrettet personlighet og en like opprørsk og fremtidsrettet diktning. I denne ... -
Utsatte grupper og kjønnsforskjeller i spesialundervisning og ordinær opplæring
(Doctoral thesis, 2018)Formålet med denne avhandlingen er å undersøke hvilken sammenheng det er mellom faktorer innad i skolen og kjønnsforskjeller i spesialundervisning og ordinær opplæring for utsatte grupper. Utsatte grupper er definert til ... -
«Når vi svinger inn på Macern gjør vi det på ordentlig!»: En studie i norsk raplyrikk
(Doctoral thesis, 2018)Utgangspunktet for denne studien er en faglig ambisjon om å utforske hva nærlesninger av norsk raplyrikk kan tilby. Avhandlingas utvalg av raplyrikk er lest fra et estetisk perspektiv som setter det enkelte uttrykket i ... -
Læreres praksis og elevers psykiske helse. En eksplorerende studie i ungdomsskolen
(Ph.d. i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;10, Doctoral thesis, 2018)Den overordnede problemstillingen for denne avhandlingen er hvordan elevers psykiske helse kan støttes gjennom læreres daglige praksis med undervisning og med tilrettelegging for læring. Hensikten med avhandlingen er å ... -
Motivating and Engaging Readers. A study of pre-adolescent Namibian primary school readers
(Doctoral thesis, 2018)This PhD study broadly aims to contribute to the body of knowledge of the reading preferences, activities, motivation and engagement of Namibian pre-adolescent learners. A mixed research design has been employed and the ... -
Kryssende musikkopplevelser. En undersøkelse av samspill i en interkulturell musikkpraksis
(Doctoral thesis, 2018)Denne doktorgradsavhandlingen utforsker musikk som interkulturelt verktøy, basert på en etnografisk studie av samhandlingsprosesser i ensemblet Fargespill (Bergen). Fargespill samler barn og unge fra hele verden og gir dem ... -
English teachers’ choices and beliefs about literature in the Norwegian upper secondary classroom
(Doctoral thesis, 2019)This doctoral dissertation presents a mixed methods study discussing the what, how, and why of literature in the upper secondary English classroom in Norway. More specifically, the study examines which literary texts English ... -
Physical Education and mental health: A study of Norwegian 15-year-olds
(Doctoral thesis, 2019)Unge menneskers psykiske helse har fått stadig økende oppmerksomhet av politikere og beslutningstakere både i Norge og internasjonalt. Barn og unges psykiske helse er ansett å være en sentral del av den norske skolens ... -
Litterære lesemåter i ungdomsskolens litteraturundervisning: En studie av møter mellom ungdomslesere og bildebøker
(Doctoral thesis, 2020)I denne studien utforskes niendetrinnselevers bildeboklesninger i klasseromssamtaler og i selvstyrte grupper i norskfaget. Den overordnede problemstillingen har sitt utgangspunkt i leserorienterte teorier og spør hvordan ... -
Fra kritt til programmering: En kritisk diskursanalyse av begrepet digitale ferdigheter i norsk utdanningspolitikk og i norsk videregående opplæring
(Doctoral thesis, 2020)Denne doktorgradsstudien er en Fairclough-inspirert kritisk diskursanalyse av begrepet digitale ferdigheter i norsk utdanningspolitikk og i videregående opplæring. Studiens overordnede problemstilling er: Hvordan blir ... -
Pre-service teachers’ first encounter with multilingualism in field placement
(PhD Dissertation in Teaching and Teacher Education;17, Doctoral thesis, 2020)Sidan klasserom blir stadig meir fleirspråklege, må lærarutdanningane utdanne lærarstudentar som kan dra vekslar på fleirspråklegheita til elevane for å støtte og fremje læring. Praksisopplæring blir ofte peika på som ein ... -
The messiness and complexity of pedagogical change. Teachers’ and students’ experiences from implementing cooperative learning in physical education.
(PhD Dissertation in Teaching and Teacher Education;18, Doctoral thesis, 2020)English: In developing future physical education practices, it has been suggested that pedagogical models might help teachers improve conditions for students learning. In this thesis, I therefore explore how primary school ... -
Nyere, norske biografier for barn og unge: En studie av biografisjangeren og barn og unges møter med tre biografier
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;14, Doctoral thesis, 2020)Denne avhandlinga posisjonerer seg innenfor forskningsfeltet for barnelitteratur. Gjennom to delstudier utforsker jeg nyere, norske biografier for barn og unge. I den første delstudien ser jeg nærmere på hva det er som ... -
Vilkår for læring for elevar på 1.-4. steg med vedtak om spesialundervisning
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;13, Doctoral thesis, 2020)Formålet med avhandlinga er å auke kunnskapen om kva som kjenneteiknar vilkåra for læring for elevar som får spesialundervisning og går på 1. – 4. steg. Det er gitt særleg merksemd til spesialundervisninga sin funksjon for ... -
Young children’s grounding of mathematical thinking in sensory-motor experiences
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;20, Doctoral thesis, 2021)Hovedmålet med avhandling min er å utvikle kunnskap om små barns forankring av matematisk tenkning i sensoriske-motoriske erfaringer, mens et delmål er å øke forståelsen for hvordan utendørs design kan støtte slike erfaringer. ... -
Språkhjelpere, investering og sosial rettferdighet: En undersøkelse av bruk av språkhjelpere i norskopplæringen for voksne nyankomne med liten skolebakgrunn
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;19, Doctoral thesis, 2021)I UNESCOs bærekraftsmål for utdanning relateres sosial rettferdighet til menneskers muligheter til å få en utdanning som er inkluderende og rettferdig, og som bidrar til at de tilegner seg grunnleggende ferdigheter og kan ...