”Det er sporty!” En kvalitativ studie om opplevelsen av fysisk aktivitet blant unge voksne med utviklingshemming
Abstract
Tittel: ” Det er sporty!”
Hensikt: Studiens har til hensikt å beskrive hvordan unge voksne med utviklingshemming
opplever moderat grad av fysisk aktivitet. Dette utdypes gjennom underspørsmålene hva som
motiverer til moderat fysisk aktivitet, hva kan gi aktivitetsglede og hvordan kan fysisk
aktivitet opprettholdes. Studien kan være nyttig for å kunne igangsette tilpassede tiltak for å
øke fysisk aktivitet hos personer med utviklingshemming.
Teori: Sosial kognitiv teori er lagt til grunn for å forklare ulike motivasjonsfaktorer til fysisk
aktivitet. Opplevelse av sammenheng gjennom elementene meningsfullhet, håndterbarhet og
bekreftbarhet er benyttes i tolkning og analyse av hvordan deltakerne opplever og håndterer
ulike stressfaktorer knyttet til problemstillingen.
Metode: En kvalitativ studie med et fenomenologisk perspektiv. Strategisk utvalg på sju
informanter mellom 18- 26 år. Kvalitativt eksplorerende intervju og deltagende observasjon
ble benyttet som datainnsamlingsstrategier. Transkriberte intervjuer og feltnotater fra
observasjon ble analysert ved bruk av kvalitativ innholdsanalyse.
Konklusjon: Deltakerne knyttet positive opplevelser til moderat grad av fysisk aktivitet.
Aktiviteter deltakerne var godt kjent med ga høy grad av mestringsforventning og motivasjon
til fysisk aktivitet. Aktivitetsglede oppnås særlig gjennom lekbasert aktivitet sammen med
andre. Familie, engasjerte medarbeidere og støttekontakt er viktig støttespillere for deltakelse
og opprettholdelse. Mannlige medarbeidere eller andre nærpersoner er ofte rollemodeller og
øker deltakerens engasjement i trening. Fysisk aktivitet kombinert med musikk gir ofte økt
intensitet i treningen og benyttes som en mestringsstrategi for bearbeidelse av tanker og
følelser.
Nøkkelord: utviklingshemming, fysisk aktivitet, folkehelse, motivasjon Engelsk sammendrag (abstract): Title:” It`s sporty!”
Aim: The aim of the study was to describe the perception of physical activity among young
adults with intellectual disability. The aim elaborates trough the questions, what gives
motivation to be physical active, which contributing factors give a sense of joy trough
physical activity, and how to maintain physical activity? The study can be useful to adapt and
facilitating increased physical activity for people with intellectual disability.
Theory: Social cognitive theory has been used to describe motivation factors in physical
activity. Sense of coherence with the elements, meaningfulness, manageability, and
comprehensibility have been used to interpreting the participant’s perception about different
stress factors related to the issue.
Method: A qualitative study with a phenomenological perspective. The sample is strategic
with seven participants in age 18- 26. The data was collected with an explorative face to face
interview and participated observation. Transcribed interviews and field notes from
observation have been analysed with qualitative content analysis.
Conclusion: Participants related positive perception to moderate physical activity. High
degree of self- efficacy and motivation for physical activity was achieved in activities the
participant was familiar with. Sense of joy in physical activity were particularly achieved in
play games with others, like games outdoors or in the swimming pool. Family, care staff and
support persons are important for participation and for maintaining physical activity. Male
care staff or significant other is often role models and increases the participant's involvement
in training. Physical activity combined with music often provide increased intensity in
training and is used as a coping strategy for processing thoughts and emotions.
Keywords: Intellectual disability, physical activity, public health, motivation
Description
Master i folkehelsevitenskap med vekt på endringer av livsstilsvaner, 2016