• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i folkehelsevitenskap - med vekt på endring av livsstilsvaner / Master in public health
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i folkehelsevitenskap - med vekt på endring av livsstilsvaner / Master in public health
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Det er sporty!” En kvalitativ studie om opplevelsen av fysisk aktivitet blant unge voksne med utviklingshemming

Sagmoen, Ingvild Skirbekk
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Sagmoen.pdf (1.821Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2393108
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i folkehelsevitenskap - med vekt på endring av livsstilsvaner / Master in public health [79]
Abstract
Tittel: ” Det er sporty!”

Hensikt: Studiens har til hensikt å beskrive hvordan unge voksne med utviklingshemming

opplever moderat grad av fysisk aktivitet. Dette utdypes gjennom underspørsmålene hva som

motiverer til moderat fysisk aktivitet, hva kan gi aktivitetsglede og hvordan kan fysisk

aktivitet opprettholdes. Studien kan være nyttig for å kunne igangsette tilpassede tiltak for å

øke fysisk aktivitet hos personer med utviklingshemming.

Teori: Sosial kognitiv teori er lagt til grunn for å forklare ulike motivasjonsfaktorer til fysisk

aktivitet. Opplevelse av sammenheng gjennom elementene meningsfullhet, håndterbarhet og

bekreftbarhet er benyttes i tolkning og analyse av hvordan deltakerne opplever og håndterer

ulike stressfaktorer knyttet til problemstillingen.

Metode: En kvalitativ studie med et fenomenologisk perspektiv. Strategisk utvalg på sju

informanter mellom 18- 26 år. Kvalitativt eksplorerende intervju og deltagende observasjon

ble benyttet som datainnsamlingsstrategier. Transkriberte intervjuer og feltnotater fra

observasjon ble analysert ved bruk av kvalitativ innholdsanalyse.

Konklusjon: Deltakerne knyttet positive opplevelser til moderat grad av fysisk aktivitet.

Aktiviteter deltakerne var godt kjent med ga høy grad av mestringsforventning og motivasjon

til fysisk aktivitet. Aktivitetsglede oppnås særlig gjennom lekbasert aktivitet sammen med

andre. Familie, engasjerte medarbeidere og støttekontakt er viktig støttespillere for deltakelse

og opprettholdelse. Mannlige medarbeidere eller andre nærpersoner er ofte rollemodeller og

øker deltakerens engasjement i trening. Fysisk aktivitet kombinert med musikk gir ofte økt

intensitet i treningen og benyttes som en mestringsstrategi for bearbeidelse av tanker og

følelser.

Nøkkelord: utviklingshemming, fysisk aktivitet, folkehelse, motivasjon
 
Engelsk sammendrag (abstract): Title:” It`s sporty!”

Aim: The aim of the study was to describe the perception of physical activity among young

adults with intellectual disability. The aim elaborates trough the questions, what gives

motivation to be physical active, which contributing factors give a sense of joy trough

physical activity, and how to maintain physical activity? The study can be useful to adapt and

facilitating increased physical activity for people with intellectual disability.

Theory: Social cognitive theory has been used to describe motivation factors in physical

activity. Sense of coherence with the elements, meaningfulness, manageability, and

comprehensibility have been used to interpreting the participant’s perception about different

stress factors related to the issue.

Method: A qualitative study with a phenomenological perspective. The sample is strategic

with seven participants in age 18- 26. The data was collected with an explorative face to face

interview and participated observation. Transcribed interviews and field notes from

observation have been analysed with qualitative content analysis.

Conclusion: Participants related positive perception to moderate physical activity. High

degree of self- efficacy and motivation for physical activity was achieved in activities the

participant was familiar with. Sense of joy in physical activity were particularly achieved in

play games with others, like games outdoors or in the swimming pool. Family, care staff and

support persons are important for participation and for maintaining physical activity. Male

care staff or significant other is often role models and increases the participant's involvement

in training. Physical activity combined with music often provide increased intensity in

training and is used as a coping strategy for processing thoughts and emotions.

Keywords: Intellectual disability, physical activity, public health, motivation
 
Description
Master i folkehelsevitenskap med vekt på endringer av livsstilsvaner, 2016

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit