Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTomter, Elisabeth Kleven
dc.date.accessioned2016-08-04T10:08:09Z
dc.date.available2016-08-04T10:08:09Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2397848
dc.descriptionMastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2015.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Denne masteroppgaven er skrevet ved Høyskolen i Hedmark, under studiet Master i tilpasset opplæring. Oppgaven er en kvalitativ studie som fokuserer på svake elever i matematikkfaget. Det er lagt vekt på elever som befinner seg i gråsonen mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning. I gråsoneelevenes situasjon er den tilpassede opplæringen ikke tilstrekkelig, samtidig som de ikke tilfredsstiller kravene til spesialundervisning. Elever har krav til spesialundervisning når det er mangel på kunnskapstilegnelse i ordinær undervisning. Gråsoneelevene kan i flere tilfeller ha kunnskap som anses å være innenfor disse kravene. Det er deres lave motivasjon som ofte står til hinder. Jeg har fokus på sosiokulturell læringsteori, tiltak og forebygging i matematikkfaget, og faktorer som er med på å skape vansker i matematikkfaget. Forskningsmaterialet kom frem gjennom observasjon og to halvstrukturerte intervjuer, der det ene var et gruppeintervju. Materialet fra forskningen viser at tiltak som aktiv deltagelse og språk, kan hjelpe læreren til å forstå og hjelpe elevene, samt forebygge ytterligere utfordringer. Tenkning, tale og samhandling er tre faktorer som sammen kan danne en blanding av praktisk og teoretisk undervisning, noe som anses som fordelaktig for svake elever i matematikk, begrunnet i mitt teoretiske grunnlag og forskningsmateriale.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: This master thesis explore math skills of the pupils that end up in between an adapted education and a special needs education. This empirical study looks at pupils that do not meet the expected requirements in mathematics by using a qualitative approach. These pupils are often classified as being situated in a “grey area”; in which the adapted education in the classroom is not satisfactory, yet the requirement for receiving special needs education are not met. This thesis is written at Hedmark University in the study of Master of adapted education and exploits the issue by using a sociocultural theoretical approach, looking a remedial action, preventing and other aspects that might create difficulties in mathematics. The method used in this research is one observation, one semi-structured interview and one semi-structured group interview. Results for the research show that small measures set against sociocultural theory can help to understand the pupils better and to prevent further challenges. Thinking, speech and interaction are three factors that can simulate practical and theoretical learning, regarded as beneficial by booth theory and practice.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectMITOnb_NO
dc.subjectmatematikknb_NO
dc.subjectelevernb_NO
dc.titleSvakere matematikkelever og deres styrker. En kvalitativ undersøkelse av elever som strever med matematikk, sett fra en sosiokulturell synsvinkel.nb_NO
dc.title.alternativeWeaker math pupils and their strengths.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel