Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBidne, Laila
dc.date.accessioned2016-09-20T11:46:52Z
dc.date.available2016-09-20T11:46:52Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2408710
dc.descriptionMastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2016.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Bakgrunnen for denne oppgaven er et samforskningsprosjekt om å ta i bruk en større del av potensialet til interaktive tavler. Undersøkelsene er gjort i samarbeid med en gruppe lærere på Hedmark. All materiale som ble innsamlet ble delt på forskergruppen. Utgangspunktet for denne oppgaven er problemstillingen «Hvordan brukes den interaktive tavlen til å støtte og fremme det dialogiske klasserommet i undervisningen?». Jeg hadde en stor iver etter å finne ut av hvordan tavlen ble integrert i undervisningen av lærerne og om tavlen skapte et mer dialogisk klasserom. For å finne svar på problemstillingen dannet jeg tre forskerspørsmål som skulle hjelpe meg på veien:  Hvordan bruker lærere interaktive tavler i undervisning?  Hvordan klarer læreren, som klasseleder, å gjøre den interaktive tavlen til et verktøy for et felles læringsområde?  Hvordan kan en bruke den interaktive tavlen for å skape det dialogiske klasserommet? I denne undersøkelsen er det brukt kvalitative metoder. Først var det observasjon av hvordan interaktive tavler ble brukt i klasserommene. Det var totalt 11 klasserom som ble observert. Deretter ble 7 av de deltakende lærerne intervjuet. Nøkkelbegrepene i undersøkelsen og oppgaven er interaktivitet, interaksjon og det dialogiske klasserommet. Samtidig vil jeg dette i betraktning av klasseledelse. Interaktivitet ser på kontakten mellom mennesker og teknologien. Gjennom undersøkelsen har jeg sett på aktiviteten som oppstår mellom tavlen, læreren og elevene. Aktiviteten skaper et samspill mellom disse, da skapes ny læring. Læringen skjer i klasserommet, også kalt en sosial verden der tenker og samhandler. I bunn av disse tre nøkkelbegrepene ligger en god klasseledelse. Den skal være læringsfremmende både skolefaglig og sosialt. Undersøkelsen viser at den interaktive tavlen ble brukt i alle klasserom vi observerte i de to fylkene, men i ulik grad. En kan allikevel se flere likehetstrekk i de observerte klasserommene ved lærerne og elevenes aktiviteter med den interaktive tavlen. En stor likhet er hvordan tavlen blir brukt som et lerret der en får opp skjermbildet på pc-en og i hovedsak som en visuell støtte med noe berøring. Graden av interaktivitet var i hovedsak teknologistøttet undervisning. Hos lærerne var den største kontakten med tavlen gjennom det å bla til ny side i visningen og skrive stikkord på pc som kom opp på tavlen. Hos elevene var det direkte kontakt med tavlen når de skulle komme opp å skrive stikkord, men dette var det en liten grad av.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: The starting point of this paper is a co- research project about using a larger potential of interactive white boards. The research is carried out in cooperation with a group of teachers and researchers in Hedmark and Buskerud. All the materiel that was collected, was shared in the group of researchers. The main question for this study is < How is the interactive whiteboard used to support and promote the interactive mode in the classroom while teaching>? I was eager to find out to what extend the board was integrated in teaching and if the board created more dialog in the classroom. To find an answer to the problem issue, I had three research questions to help me.  How do teachers use interactive whiteboards while teaching?  How do teachers, as classroom management, succeed in making the interactive boards functioning as a shared tool for learning?  How can interactive boards be used to create the dialogical classroom? In the study, we have used qualitative methods. First it was the observation of how interactive whiteboards were used in classrooms. There were a total of 11 classrooms observed. Then 7 of the participating teachers were interviewed. The key theoretical concepts are interactivity, interaction and the dialogical classroom. I will consider this in the light of class management. Interactivity is about the contact between people and the technology. During this research, I have had focus on the activity arising between the board, the teacher and the pupils. The activity created a teamwork between these, creating new knowledge. Learning happens in the classroom, also called a social world where pupils think and cooperate. The key to this is good class management. In this way the pupils get more subject knowledge and more social competence. The study shows that interactive boards were used in all classrooms we observed in the two counties, but in different degrees. But, after all one can see more common features in the observed classrooms concerning the teacher’s way of using the board and the activity of the pupils. A major similarity is how the board was used as a screen where you can connect your PC, and then it is mainly a visual support with some touching. The degree of interactivity was mainly technology supported teaching. When it comes to the teachers, the major contact with the board was to switch pages and note key words on the board. The pupils had direct contact with the board while noting key words on the board themselves, but this was not often.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectMITOnb_NO
dc.subjecttilpasset opplæringnb_NO
dc.subjectinteraktiv tavlenb_NO
dc.subjectsmartboardnb_NO
dc.subjectSmart Boardnb_NO
dc.subjectinteraktivitetnb_NO
dc.titleInteraktiv tavle - Et teknologisk kinderegg!nb_NO
dc.title.alternativeInteractive Whiteboard - A technological Kinder egg!nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO
dc.source.pagenumber84nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel