En analyse av merkevarebygging, strategiske dokumenter og organisasjonsstruktur for Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH)
Abstract
Oppgaven er skrevet i faget Markedsføring og strategisk ledelse INN3014 i forbindelse med
mitt masterstudie i Innovasjon og Næringsutvikling. I oppgaven er der brukt teori fra områder
innen markedsføring og merkevarebygging, strategisk tenkning og organisasjon strukturering
som verktøy til å analysere Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH)
sin merkevare. Spørsmålet fra SAIH er om deres varemerke kommuniserer organisasjonens
formål ut på en effektiv måte.
Oppgaven er delt inn i 4 analyser med hver deres teorigrunnlag til grunn. Den første er
analysen av SAIH sin merkevare. I analysen er Wally Olins (2014) retningslinjer til å skape
en solid merkevare brukt som verktøy til å evaluere SAIH sin merkevare. Deretter er det en
SWOT analyse av SAIH sitt nåværende merkevare. Fokus i SWOT analysen er å se på
varemerkets effektivitet i forhold til å kommunisere ut SAIH sitt formål. Målet er å se på om
det er sammenheng mellom SAIH sin merkevare og varemerke. Den tredje del ser på
sammenhengen mellom merkevaren og organisasjonskultur og struktur. Det viser seg at valg
av arbeidsmetoder, og struktur innen beslutningsprosesser kan ha effekt på merkevaren. Den
siste del av oppgaven analysere SAIH sine strategiske dokumenter knyttet til analysen av
merkevaren og organisasjonsstrukturen. De fire delene viser en sammenheng mellom valg av
organisasjonsstruktur, strategisk formulering og effekten det har på merkevaren.
For å oppsummere så er emnene markedsføring, strategisk tenkning og organisasjons
strukturering store områder innen organisasjonsutvikling. Jeg er bare inne på litt av det.
Verktøyene jeg har brukt har visst seg effektive med hensyn til å avdekke SAIH sin
problemstilling. SAIH har utfordringer innen merkevarebygging og med varemerket sitt.
Navnet til SAIH kommuniserer ikke SAIHs formål ut på en effektiv måte.