• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i innovasjon og næringsutvikling
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i innovasjon og næringsutvikling
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En analyse av merkevarebygging, strategiske dokumenter og organisasjonsstruktur for Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH)

Andersen, Rikke
Master thesis
Thumbnail
View/Open
INN3013 Masteroppgave Rikke Andersen mai 2016.pdf (599.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2410087
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i innovasjon og næringsutvikling [63]
Abstract
Oppgaven er skrevet i faget Markedsføring og strategisk ledelse INN3014 i forbindelse med

mitt masterstudie i Innovasjon og Næringsutvikling. I oppgaven er der brukt teori fra områder

innen markedsføring og merkevarebygging, strategisk tenkning og organisasjon strukturering

som verktøy til å analysere Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH)

sin merkevare. Spørsmålet fra SAIH er om deres varemerke kommuniserer organisasjonens

formål ut på en effektiv måte.

Oppgaven er delt inn i 4 analyser med hver deres teorigrunnlag til grunn. Den første er

analysen av SAIH sin merkevare. I analysen er Wally Olins (2014) retningslinjer til å skape

en solid merkevare brukt som verktøy til å evaluere SAIH sin merkevare. Deretter er det en

SWOT analyse av SAIH sitt nåværende merkevare. Fokus i SWOT analysen er å se på

varemerkets effektivitet i forhold til å kommunisere ut SAIH sitt formål. Målet er å se på om

det er sammenheng mellom SAIH sin merkevare og varemerke. Den tredje del ser på

sammenhengen mellom merkevaren og organisasjonskultur og struktur. Det viser seg at valg

av arbeidsmetoder, og struktur innen beslutningsprosesser kan ha effekt på merkevaren. Den

siste del av oppgaven analysere SAIH sine strategiske dokumenter knyttet til analysen av

merkevaren og organisasjonsstrukturen. De fire delene viser en sammenheng mellom valg av

organisasjonsstruktur, strategisk formulering og effekten det har på merkevaren.

For å oppsummere så er emnene markedsføring, strategisk tenkning og organisasjons

strukturering store områder innen organisasjonsutvikling. Jeg er bare inne på litt av det.

Verktøyene jeg har brukt har visst seg effektive med hensyn til å avdekke SAIH sin

problemstilling. SAIH har utfordringer innen merkevarebygging og med varemerket sitt.

Navnet til SAIH kommuniserer ikke SAIHs formål ut på en effektiv måte.
Publisher
Høgskolen i Lillehammer

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit