Enslige mindreårige og utdanningsvalg
Abstract
I denne masteroppgava har jeg sett på hva som ligger til grunn for enslige mindreårige
flyktningers utdanningsvalg. Informantene er et begrenset utvalg enslige mindreårige bosatt i
fire forskjellige kommuner, og de er intervjuet gjennom kvalitativ metode med et
fenomenologisk utgangspunkt. De unge informantene har ulik erfaringsbakgrunn både fra
skolegang i hjemlandet og fra norsk skole. Jeg har spesielt vært ute etter å se på hvordan
erfaringer fra hjemlandet virker inn på det å velge utdanningsveg i Norge. Samtidig har jeg
søkt kunnskap om hvordan erfaringene etter ankomst til Norge spiller inn. I dette arbeidet har
jeg brukt Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell og Hoëms teorier om sosialisering
som «målepunkter». I hvilken grad virker påbegynte, men avbrutte, sosialiseringsprosesser i
hjemlandet inn på identitetsutviklinga? Og har det implikasjoner på de unges utdanningsvalg?
I hvilken grad påvirker nye påbegynte sosialiseringsprosesser i et nytt land og i en ny kultur
inn? Er det slik at primærsosialisering og påvirkning fra opprinnelig kultur fortsetter gjennom
transnasjonal kontakt og utvikling av krysskulturell eller transnasjonal identitet? Eller oppstår
det skjermet sosialisering i egen (sub)kultur? Hvordan opplever de enslige mindreårige
sosialiseringsarenaene som omgir dem, og hvordan virker samspillet på tvers av disse nivåene
eller systemene inn på de enslige mindreåriges utvikling av identitet, og deres opplevelse av
skolegang og utdanning? I arbeidet trekker jeg blant annet inn teorier om migrasjon og
migrasjonsfaser, økologiske overganger, signifikante andre, kulturell identitetsutvikling og
integrering.
Inspirert av Lutine de Wal Pastoor, som vektlegger skolen som et sted å lære og et sted å være
for enslige mindreårige, har jeg funnet det naturlig med en grundig gjennomgang av
organiseringa av opplæring og skoletilbud for enslige mindreårige. Et sentralt punkt er
opplevelsen av skolegang etter ankomst til Norge. Denne opplevelsen ser ut til å virke inn på
videre utdanningsvalg, noe jeg til dels finner støtte for i datamaterialet jeg har samlet inn og
analysert. Det kommer klart fram at skolegang oppleves som vanskelig og utfordrende for de
fleste enslige mindreårige, og at de er avhengig av god hjelp og støtte i et nettverk for å lykkes
i utdanningssystemet. Derfor redegjør jeg også for organisering av mottak og omsorg for disse
utsatte unge.
Det er ikke til å komme unna at mange av de enslige mindreårige har med seg en tung bagasje
i form av traumer relatert til krig og konflikt, opplevd tap av nære omsorgspersoner, fattigdom
og utrygghet. Det har derfor vært naturlig å vie oppmerksomhet til psykisk helse, herunder
4
framtidstro, resiliens, opplevelse av sammenheng og følelsen av kontroll i eget liv, og dens
innvirkning på deltakelse i skole- og arbeidsliv.
Med støtte i Kjærgårds doktoravhandling om karriereveiledningens genealogi, foretar jeg en
kort gjennomgang av utviklinga av moderne karriereveiledning, og hva som er rådende tanker
innafor dette fagfeltet i Norge i dag. Jeg ser nærmere på sosialkognitiv karriereteori og teorier
om kompromisser når jeg drøfter enslige mindreårige og deres utdanningsvalg.
Mine funn indikerer at Norge har en vei å gå når det gjelder å organisere skolegang for enslige
mindreårige på en god måte, særlig for de som har begrenset med skolegang fra hjemlandet,
og er over skolepliktig alder (16 år). De mindreårige havner i mellomposisjon mellom
grunnskole og videregående skole, og får gjerne et dårlig alderstilpasset opplæringstilbud
gjennom voksenopplæring. Dette virker negativt inn på sosialiseringsprosessene; de fratas
muligheten for integrering sammen med jevnaldrende i videregående skole. Også tilgangen til
kvalifisert rådgivning og karriereveiledning begrenses gjennom denne organiseringa. Når de
etter hvert er klare for videregående skole, er de gjerne noen år eldre, og på et annet
modenhetsnivå enn sine medelever. I hvilken grad dette virker inn på utdanningsvalg er
vanskelig å måle, men forskning tyder på at et velutviklet nettverk bestående også av ungdom
fra landets majoritetsbefolkning har positiv innvirkning på skoleprestasjonene – og derfor
også mulighetene for videre utdanning.
I et normkritisk perspektiv inspirert av Elmeroth problematiserer jeg hvordan signifikante
andre møter enslige mindreårige. Jeg argumenterer for en utvikling av interkulturell innstillig,
der man tar hensyn til de unges transnasjonale identitet
To forhold peker seg ut som spesielt viktig å utvikle for at enslige mindreårige skal bli
ressurser i klasserom, i lokalsamfunn og i arbeids- og samfunnsliv: et nettverk av støttende
personer og en flyktningkompetent skole.