«Like barn prater best» – Samtalegrupper som metode for barn som opplever foreldrenes samlivsbrudd
Abstract
Tittel: «Like barn prater best - Samtalegruppe som metode for barn som opplever samlivsbrudd»
Bakgrunn: Forekomsten av skilsmisser er høy både i Norge og resten av verden. Studier viser at barn og unge som opplever samlivsbrudd har større risiko for psykososiale problemer enn andre barn. Samtalegrupper for barn med skilte foreldre er en metode benyttet internasjonalt siden 1980 tallet. I skolehelsetjenesten møter helsesøsteren mange barn med skilte foreldre, og har viktig rolle i det helsefremmende arbeidet.
Hensikt: Hensikten med oppgaven er å studere hvilken betydning gruppeintervensjon har for barn og unge som opplever samlivsbrudd. Målet er å øke helsesøstres kunnskap om hvordan samtalegrupper kan reduser negative psykososiale konsekvenser og fremme mestring hos barn og unge som opplever samlivsbrudd hos foreldrene.
Problemstilling: Hvordan kan gruppetiltak i skolehelsetjenesten fremme mestring hos barn og unge som opplever foreldrenes samlivsbrudd?
Metode: Oppgaven er et litteraturstudie med søkeperiode fra oktober 2015 til mai 2016 i databasene SweMed+, Cochrane Library, Chinal, PDQ-Evidence, PsycNet og PubMed
Resultat: Funn viser at opplevelsen av fellesskap er sentralt i gruppeintervensjon. Opplevelse av felles identitet kan gi barna økt forståelse for bruddet, styrke og evne til å håndtere emosjonelle problemer og forbedre kommunikasjon med foreldre. Konklusjon: Funn i studier basert både på kvalitative og kvantitative metoder, tyder på at gruppeintervensjon for skilsmissebarn kan bidra til opplevelse av felleskap, styrke emosjonelle forhold og forbedre kommunikasjon med foreldre og barn. Viktige faktorer som kan knyttes til anerkjente mestringsstrategier. Gruppelederens erfaring og kunnskap har en viktig betydning for effekten av metoden. Resultater tyder på mangelfull forskning basert på kvalitative data. Fremtidig forskning bør ha økt fokus på langtidseffekter og i større grad være basert på barnas egne beskrivelser av opplevelser og erfaring rundt foreldrenes samlivsbrudd.
Nøkkelord: Skilsmisse, barn, gruppe, intervensjon, mestring
Description
Fordypningsoppgave i helsesøsterutdanning, 2016