Faglærere som ressurs i prosjekter med teknologi i fleksibel høyere utdanning
Peer reviewed, Journal article
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2414092Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Artikkelen belyser faglærernes opplevelse av planlegging og gjennomføring av
et fleksibelt høgskolestudium der bruk av blogg skulle prøves ut. Analyser av
intervjuer med faglærerne og spørreskjema mot studentene viser at bloggen
ikke ble brukt slik intensjonen var i søknaden til Norgesuniversitetet. Med dette
som utgangspunkt, belyser vi hvordan didaktisk planlegging er utfordrende når
det involverer teknologi, og når planleggingen går på tvers av avdelinger og
kompetanseområder. Med utgangspunkt i en sosiokulturell teoriramme, rettes
fokus mot betydningen av å se hvordan faglærere gir mening til teknologi. Ved
å dreie oppmerksomheten bort fra teknologien og over mot subjektive
opplevelser, bidrar artikkelen til økt forståelse for hvorfor teknologi ikke alltid
brukes som planlagt. Vi argumenterer for at det er viktig at tilbydere og
utviklere av fleksibel utdanning tar hensyn til hvordan faglæreres opplevelser,
erfaringer og kompetanser virker på teknologibruk. Vi diskuterer hvordan
høgskoler kan støtte faglærere slik at muligheter med ny teknologi kan utnyttes
i fleksible studier. Artikkelen bidrar således inn i didaktisk tenking omkring
fleksibel høyere utdanning.