Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDolva, Anne-Stine
dc.contributor.authorJohansen, Astrid Smedsrud
dc.contributor.authorLindstad, Marte Ørud
dc.contributor.authorMartinsen, Frank
dc.contributor.authorSteinseth, Else Berit
dc.contributor.authorWangensteen, Sigrid
dc.date.accessioned2016-10-12T12:16:53Z
dc.date.available2016-10-12T12:16:53Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0806-8348
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2414626
dc.description.abstracttråd med samhandlingsreformens intensjon med å forberede tverrprofesjonell yrkesutøvelse i tjenestene ble det etablert et samarbeid mellom høgskolene i Hedmark og Oppland. Dette arbeidsnotatet handler om erfaringene som ble gjort med tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS) med studenter fra fire helsefagutdanninger. Pilotprosjektet «Skulder ved Skulder» ble utviklet i samarbeid med kommunene Hamar, Vågå, Lom og Skjåk. Hensikten var å legge til rette for at studenter fra ulike utdanninger skulle lære av, om og med hverandre i hjemmebaserte tjenester i arbeid med pasienter/brukere med demenslidelser. Tjue studenter fra fire helsefaglige utdanninger deltok. TPS-praksis ble organisert i tilknytning til ordinære praksis, med en varighet på fire uke, og det ble utviklet felles læringsutbytter og arbeidskrav. Studentene ble inndelt i tverrprofesjonelle grupper på fire, og hver gruppe fikk sin kommunale TPS-veileder for denne perioden. I tillegg hadde gruppene generell veiledning fra skolekontakt/lærer. Pilotprosjektet gav verdifulle erfaringer knyttet til organisering, veiledning og ikke minst studentenes læring. Det ble erfart at grupper på fire ga en god mulighet til kunnskapsdannelse i praksis. Når det gjaldt organisering, erfarte vi at forholdet mellom ordinær praksis og TPS-praksis ble uklart. En tydeligere implementering av disse to bør utvikles. For læringens del erfarte vi at en spesiell målgruppe pasienter/brukere ikke var avgjørende. Derimot var situasjonene og oppgavene som studentene fikk jobbe med viktige for læringen. For eksempel var et felles fokus på kartlegging betydningsfullt. TPS-veileder hadde en viktig rolle når det gjaldt å legge til rette for læresituasjoner, og skolekontakt/lærer for se muligheter til å arbeide med læringsutbytter og arbeidskrav. Tid til refleksjon ble avdekket som en viktig faktor for studentenes læring, der de drøftet opplevelser og erfaringer fra læresituasjoner. Pilotprosjektet har gitt verdifull erfaring, og prosjektet er bestemt videreført til 2017. Målsettingen er å utvikle en praksismodell som implementerer tverrprofesjonell samarbeidslæring.nb_NO
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Lillehammernb_NO
dc.relation.ispartofseriesArbeidsnotat;
dc.subjectVeiledningnb_NO
dc.subjectTverrprofesjonell samarbeidslæringnb_NO
dc.subjectPraksisnb_NO
dc.titleTverrprofesjonell samarbeidslæring : «Skulder ved Skulder» : Et pilotprosjekt.nb_NO
dc.typeWorking papernb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel