• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Lillehammer Arbeidsnotat
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Lillehammer Arbeidsnotat
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tverrprofesjonell samarbeidslæring : «Skulder ved Skulder» : Et pilotprosjekt.

Dolva, Anne-Stine; Johansen, Astrid Smedsrud; Lindstad, Marte Ørud; Martinsen, Frank; Steinseth, Else Berit; Wangensteen, Sigrid
Working paper
Thumbnail
Åpne
Arbeidsnotat2122016.pdf (1.572Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2414626
Utgivelsesdato
2016
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Lillehammer Arbeidsnotat [69]
Sammendrag
tråd med samhandlingsreformens intensjon med å forberede tverrprofesjonell yrkesutøvelse i

tjenestene ble det etablert et samarbeid mellom høgskolene i Hedmark og Oppland. Dette

arbeidsnotatet handler om erfaringene som ble gjort med tverrprofesjonell samarbeidslæring

(TPS) med studenter fra fire helsefagutdanninger. Pilotprosjektet «Skulder ved Skulder» ble

utviklet i samarbeid med kommunene Hamar, Vågå, Lom og Skjåk. Hensikten var å legge til

rette for at studenter fra ulike utdanninger skulle lære av, om og med hverandre i hjemmebaserte

tjenester i arbeid med pasienter/brukere med demenslidelser.

Tjue studenter fra fire helsefaglige utdanninger deltok. TPS-praksis ble organisert i tilknytning

til ordinære praksis, med en varighet på fire uke, og det ble utviklet felles læringsutbytter og

arbeidskrav. Studentene ble inndelt i tverrprofesjonelle grupper på fire, og hver gruppe fikk sin

kommunale TPS-veileder for denne perioden. I tillegg hadde gruppene generell veiledning fra

skolekontakt/lærer.

Pilotprosjektet gav verdifulle erfaringer knyttet til organisering, veiledning og ikke minst

studentenes læring. Det ble erfart at grupper på fire ga en god mulighet til kunnskapsdannelse

i praksis.

Når det gjaldt organisering, erfarte vi at forholdet mellom ordinær praksis og TPS-praksis ble

uklart. En tydeligere implementering av disse to bør utvikles. For læringens del erfarte vi at en

spesiell målgruppe pasienter/brukere ikke var avgjørende. Derimot var situasjonene og

oppgavene som studentene fikk jobbe med viktige for læringen. For eksempel var et felles fokus

på kartlegging betydningsfullt. TPS-veileder hadde en viktig rolle når det gjaldt å legge til rette

for læresituasjoner, og skolekontakt/lærer for se muligheter til å arbeide med læringsutbytter og

arbeidskrav. Tid til refleksjon ble avdekket som en viktig faktor for studentenes læring, der de

drøftet opplevelser og erfaringer fra læresituasjoner.

Pilotprosjektet har gitt verdifull erfaring, og prosjektet er bestemt videreført til 2017.

Målsettingen er å utvikle en praksismodell som implementerer tverrprofesjonell samarbeidslæring.
Utgiver
Høgskolen i Lillehammer
Serie
Arbeidsnotat;

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit