Ortografi i skolen
Abstract
Norsk:
Denne bacheloroppgaven tar for seg hvordan dagens undervisning i rettskrivning er, sammenlignet med den
undervisningen vi hadde på 1950-tallet. Innenfor dette temaet har jeg sett på historien til norsk språknormering, hvilke
endringer bokmålet og nynorsken har gått igjennom før det har fått den formen vi kjenner i dag. Tidligere forskning jeg
har sett på, er en artikkel om avvikskategorisering og en doktorgradsavhandling om kognitive strategier og ortografi.
Mine undersøkelser av rettskrivningsundervisningen på 1950-tallet har vært i form av analyser av to læreverk fra den
aktuelle tidsperioden. For å få et bilde av dagens situasjon har jeg gjennomført fem intervjuer av norsklærere. Til slutt
har jeg sammenlignet disse periodene og sett på forskjeller og likheter. English:
This bachelor is about how orthography is taught in school today, and compared to how it was taught in the
1950s. On this basis, I have looked at the history of the Norwegian language standardization, and changes in
both bokmål and nynorsk before they got their present form. The previous research I have been looking at is an
article about deviations categorization and a doctoral thesis about cognitive strategies and orthography. My own
researches about how orthography was taught in the 1950s have consisted of book analysis. I have analysed two
books from that time period. To get a picture of today’s teaching, I have interviewed five teachers. Finally, I
compared these time periods to look at differences and similarities.
Description
Bacheloroppgave. Lektorprogram i norsk.