• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i lektorutdanning / Bachelor in language teaching
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i lektorutdanning / Bachelor in language teaching
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ortografi i skolen

Monsen, Matilde
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
Monsen.pdf (379.8Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2421640
Utgivelsesdato
2015
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor i lektorutdanning / Bachelor in language teaching [14]
Sammendrag
Norsk:

Denne bacheloroppgaven tar for seg hvordan dagens undervisning i rettskrivning er, sammenlignet med den

undervisningen vi hadde på 1950-tallet. Innenfor dette temaet har jeg sett på historien til norsk språknormering, hvilke

endringer bokmålet og nynorsken har gått igjennom før det har fått den formen vi kjenner i dag. Tidligere forskning jeg

har sett på, er en artikkel om avvikskategorisering og en doktorgradsavhandling om kognitive strategier og ortografi.

Mine undersøkelser av rettskrivningsundervisningen på 1950-tallet har vært i form av analyser av to læreverk fra den

aktuelle tidsperioden. For å få et bilde av dagens situasjon har jeg gjennomført fem intervjuer av norsklærere. Til slutt

har jeg sammenlignet disse periodene og sett på forskjeller og likheter.
 
English:

This bachelor is about how orthography is taught in school today, and compared to how it was taught in the

1950s. On this basis, I have looked at the history of the Norwegian language standardization, and changes in

both bokmål and nynorsk before they got their present form. The previous research I have been looking at is an

article about deviations categorization and a doctoral thesis about cognitive strategies and orthography. My own

researches about how orthography was taught in the 1950s have consisted of book analysis. I have analysed two

books from that time period. To get a picture of today’s teaching, I have interviewed five teachers. Finally, I

compared these time periods to look at differences and similarities.
 
Beskrivelse
Bacheloroppgave. Lektorprogram i norsk.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit