Tilgjengelig og samordnet : Rapport fra en kartleggings- og evalueringsundersøkelse av elevtjenesten i de videregående skolene i Oppland – med et spesielt blikk på Utdannings- og yrkesrådgivning
Abstract
Rapporten sammenfatter og diskuterer funn fra en kartleggings- og evalueringsundersøkelse
av status for elevtjenesten, og elevers opplevelse av utdannings- og yrkesrådgivningen i de
videregående skolene i Oppland. Rapporten er basert på følgende tre forskningsspørsmål:
(1) Hvordan opplever elever i videregående opplæring i Oppland skolenes utdannings- og
yrkesrådgivning? Framstår elevtjenestens tjenestetilbud helhetlig for elevene? (2) Hva er
status for organiseringen av elevtjenesten i Oppland? Kompetanse, ressursbruk, tidsressurs,
organisering, samhandling, samarbeid, rutiner. (3) Hvilke fremtredende funn om
rådgivningens effekt, organisering og innhold finner man i gjeldende forskningsbasert
kunnskap? Undersøkelsen er basert på intervjuer hos et utvalg elever og utdannings- og
yrkesrådgivere og dokumentstudier.
Basert på en drøfting av innsikten fra undersøkelsen knyttet til disse tre spørsmålene, gis det
anbefalinger for en videreutvikling av elevtjenesten og utdannings- og yrkesrådgivningen ved
de videregående skolene i Oppland.
Et sentralt funn i undersøkelsen er at det er utviklet gode systemer og organiseringsformer
for elevtjenesten i Oppland. Det kan imidlertid synes som at skolene har et potensial i å gjøre
de ulike veiledningsformene i elevtjenesten mer tilgjengelige og synlige for elevene. I
rapporten foreslås ulike tiltak for å øke tilgjengeligheten. Anbefalingene relateres til en
tydeliggjøring av hva som skal være målsetningen for tjenesten, mulige grep som kan bedre
koordinering og samarbeid, og tiltak knyttet til kompetanseutvikling og kompetansedeling.