Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaug, Erik Hagaseth
dc.contributor.authorSchulstok, Torild
dc.contributor.authorBakke, Ingrid Bårdsdatter
dc.date.accessioned2016-12-13T09:12:07Z
dc.date.available2016-12-13T09:12:07Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0806-8348
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2424992
dc.description.abstractRapporten sammenfatter og diskuterer funn fra en kartleggings- og evalueringsundersøkelse av status for elevtjenesten, og elevers opplevelse av utdannings- og yrkesrådgivningen i de videregående skolene i Oppland. Rapporten er basert på følgende tre forskningsspørsmål: (1) Hvordan opplever elever i videregående opplæring i Oppland skolenes utdannings- og yrkesrådgivning? Framstår elevtjenestens tjenestetilbud helhetlig for elevene? (2) Hva er status for organiseringen av elevtjenesten i Oppland? Kompetanse, ressursbruk, tidsressurs, organisering, samhandling, samarbeid, rutiner. (3) Hvilke fremtredende funn om rådgivningens effekt, organisering og innhold finner man i gjeldende forskningsbasert kunnskap? Undersøkelsen er basert på intervjuer hos et utvalg elever og utdannings- og yrkesrådgivere og dokumentstudier. Basert på en drøfting av innsikten fra undersøkelsen knyttet til disse tre spørsmålene, gis det anbefalinger for en videreutvikling av elevtjenesten og utdannings- og yrkesrådgivningen ved de videregående skolene i Oppland. Et sentralt funn i undersøkelsen er at det er utviklet gode systemer og organiseringsformer for elevtjenesten i Oppland. Det kan imidlertid synes som at skolene har et potensial i å gjøre de ulike veiledningsformene i elevtjenesten mer tilgjengelige og synlige for elevene. I rapporten foreslås ulike tiltak for å øke tilgjengeligheten. Anbefalingene relateres til en tydeliggjøring av hva som skal være målsetningen for tjenesten, mulige grep som kan bedre koordinering og samarbeid, og tiltak knyttet til kompetanseutvikling og kompetansedeling.nb_NO
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Lillehammernb_NO
dc.relation.ispartofseriesArbeidsnotat;214
dc.subjectutdanningsrådgivningnb_NO
dc.subjectyrkesrådgivningnb_NO
dc.subjectelevtjenestenb_NO
dc.subjectkvalitetnb_NO
dc.subjectsamarbeidnb_NO
dc.subjecttilgjengelighetnb_NO
dc.titleTilgjengelig og samordnet : Rapport fra en kartleggings- og evalueringsundersøkelse av elevtjenesten i de videregående skolene i Oppland – med et spesielt blikk på Utdannings- og yrkesrådgivningnb_NO
dc.typeWorking papernb_NO
dc.source.pagenumber52nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel