• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i film- og fjernsynsvitenskap MAFIF
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i film- og fjernsynsvitenskap MAFIF
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Film-Norge : et sosiologisk blikk på det norske filmfeltet

Dyrstad, Johan Kaos Nåden
Master thesis
Thumbnail
View/Open
FIF3009 MAsteroppgave Johan Dyrstad sept.2016.pdf (10.94Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2426188
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i film- og fjernsynsvitenskap MAFIF [37]
Abstract
I denne oppgaven gjør jeg et forsøk på å forstå det norske filmfeltet med

utgangspunkt i Solhjell og Øiens (2012) modell for det norske kunstfeltet. Jeg

forsøker også å vise hva en slik sosiologisk modell for det norske filmfeltet kan bidra

til å vise. Bakgrunnen er en opplevelse av et felt som er vanskelig å forstå seg på for

andre enn feltets mest erfarne agenter, samt en observert mangel på en sosiologisk

modell for forståelse av det norske filmfeltet. Oppgavens hovedfokus er relatert til

norske spillefilmer i dagens produksjonslandskap og regissører, produsenter/

produksjonsselskaper og Norsk Filminstitutts ulike roller og posisjoner i dette feltet.

Jeg har benyttet meg av kvalitative intervjuer med strategisk utvalgte informanter som

hovedmetode. I tillegg har jeg brukt den offentlige diskusjonen i filmfeltet

(hovedsakelig fra bransjetidsskriftet Rushprints nettsider) til å supplere. Resultatet er

en forståelse av det norske filmfeltet som et sosialt felt som kan deles inn i tre delfelt:

Det eksklusive, det kommersielle og det inklusive delfelt. Hvert delfelt har særegne

verdisett og måter å rangere agenter på. Det eksklusive delfeltet representerer

kunstneriske verdier, og her kjemper agentene om symbolsk kapital i form av

kunstnerisk anerkjennelse. Det kommersielle delfeltet representerer økonomiske

verdier, og her kjempes det om økonomisk kapital. Det inklusive delfeltet

representerer politisk instrumentelle verdier og forvalter politisk kapital. Agenter i

filmfeltet hører til det delfeltet hvis spilleregler de følger mest, men beveger seg i

ulike posisjoner (også mellom delfeltene) i løpet av sin karriere. En slik modell kan

bidra til en reflektert forståelse for hvordan feltet er strukturert, og hvordan de ulike

verdisettene gjør seg gjeldende i ulik grad for agenter i feltet.
Publisher
Høgskolen i Lillehammer

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit