dc.description.abstract | Tema for denne masteroppgaven er synliggjøring av samtaler med barn i
barneverntjenesten. Begrepet synliggjøring viser til registrering og dokumentering i
datasystem og saksmappe som fører til at samtalene blir gjort synlig når klient, forsker
eller andre får innsyn i et barns sakspapirer i barneverntjenesten. Barneverntjenesten er
pålagt å tilrettelegge for samtaler med barn, og Barne- og likestillingsdepartementet
satser på forbedringer og kompetanseheving på samtaler med barn. Barneverntjenester
er godt kjent med hvilke krav de står ovenfor når det gjelder samtaler med barn, og
likevel viser forskning, masteroppgaver og Regjeringens egne uttalelser, at kravene ikke
alltid overholdes. Denne masteroppgaven ser bakenfor disse uttalelsene ved at det ses
nærmere på rammer og utfordringer omkring synliggjøring av samtaler med barn i
barneverntjenesten. Oppgavens problemstilling er hvordan har saksbehandlernes rammer
og opplevde utfordringer i saksbehandlingen betydning for deres synliggjøring av samtaler
med barn i barneverntjenesten? For å besvare problemstillingen er det gjennomført
kvalitativ forskning, og empiri fra intervju med åtte saksbehandlere drøftes analytisk.
Funnene drøftes i lys av livsverdensperspektiv hvor det ses på interpersonlige forhold, slik
som intersubjektivitet og etikk. Videre drøftes funnene i lys av saksbehandleres rammer,
hvor lovverk, dataprogram, fysisk tilrettelegging, rapportering og statistikk er sentralt.
Funnene i oppgaven viser at det er stor grad av skjønnsutøvelse som har betydning for
synliggjøring av samtaler med barn. Saksbehandlere opplever mange utfordringer, og
erfarer mange vanskelige avveielser i det daglige arbeidet. Det er bemerkelsesverdig at en
årsak som fører til mindre synliggjøring, er basert på vurderinger som anses å være til
barnets beste. Det er utarbeidet lite rutiner omkring samtaler med barn, og generelt ses
det at saksbehandlernes rammer er lite tilrettelagte med lite fokus på samtaler. Opplevde
utfordringer og mangler i rammer, fører til ytterligere skjønnsutøvelse hva gjelder
prioritering av samtaler med barn og synliggjøring. Subjektive avgjørelser foretas på
bakgrunn av egen livsverden, hvor interpersonlige forhold påvirker omfang og
synliggjøring. En utelukkende faktor for å synliggjøre samtaler med barn, er registrering i
dataprogram og barnets saksmappe. Oppgaven viser at det er særdeles ulike
oppfatninger og bruk av dataprogram, hvilket har avgjørende betydning for synliggjøring.
3
Det er lite fokus og oppmerksomhet knyttet til riktig dokumentering og synliggjøring av
samtaler med barn generelt.
Det foreligger svært begrenset materiale omkring forskning som ser på utfordringer og
rammers betydning for synliggjøring av samtaler med barn i barneverntjenesten. Denne
masteroppgaven kan derfor gi ny forståelse til fagfeltet generelt og utøvende praksis
spesielt. | nb_NO |