Blar i Master i psykososialt arbeid med barn og unge MARBU på tittel
Viser treff 1-20 av 34
-
Alle barn har en gnist i seg- alt vi trenger er å tenne den.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Inkludering for alle er et viktig utdanningspolitisk mål i Norge. Det handler om å fremme et bærekraftig samfunn gjennom å forebygge psykisk uhelse i befolkningen, slik at flere kan bidra i arbeidslivet og ... -
Alt henger sammen med alt
(Master thesis, 2021)Masteroppgaven “Alt henger sammen med alt” ser nærmere på foreldresamarbeidet i barnehagene, som en avsluttende del av studiet psykososialt arbeid med barn og unge. Med en fenomenologisk tilnærming, støtte i systemteori ... -
«DEN INKLUDERENDE SKOLEN» : Om læreres intensjoner og forutsetninger for å utvikle et psykososialt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring
(Master thesis, 2016)«Den inkluderende skolen» er en masteroppgave i psykososialt arbeid med barn og unge ved Høgskolen i Lillehammer. Bakgrunnen for studien er Grunnskolens lov om opplæring (Opplæringsloven) og Læreplanverket for Kunnskapsløftet ... -
Det er ganske slemt å gi barn en rett som de ikke vet eller skjønner hva er. En kvalitativ studie om barn og unges deltakelse i barnevernssaker.
(Master thesis, 2020)Temaet for masteroppgaven er deltakelsespraksiser i barnevernet. Barnevernsfeltet er i stadig utvikling og barn og unges synspunkt og meninger tillegges stadig større vekt. Oppgaven ser nærmere på hvilke praksiser innen ... -
Det første møtet i en barnevernundersøkelse : “Me ska få te det umuliga”
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven belyses den første samtalen med foreldrene i en undersøkelse hos barneverntjenesten. Vårt fokus er saksbehandlerens komplekse utgangspunkt for møtet, og hvordan møtet gjennomføres. Vi har gjennomført ... -
Det viktigste er å bli sett.
(Master thesis, 2022)Peter F. Hjort har definert helse på følgende måte: «Helse er å ha overskudd til hverdagens krav og utfordringer» (Tønne, 2002). Skoleprestasjoner er en del av hverdagens krav, det sosiale liv er en del av hverdagens ... -
Dyreassistert miljøterapi i relasjonelt arbeid med barn og unge
(Master thesis, 2016) -
Erfaringer med Circle of Security Parenting i sentre for foreldre og barn
(Master thesis, 2018)Tema i denne studien er erfaringer foreldre og veiledere i sentre for foreldre og barn har med foreldreveiledningsprogrammet Circle of Security Parenting (COS-P). Circle of Security er utviklet på bakgrunn av tilknytningsteori, ... -
Foreldre-erfaringer etter COS-P (Circle of Security – Parenting)
(Master thesis, 2017)Helsestasjonstjenesten har som oppgave å fremme barns fysisk, psykisk og sosial utvikling, og skal være et lett tilgjengelig gratis lavterskeltilbud. Ny nasjonal faglig retningslinje (Helsedirektoratet, 2017) vektlegger ... -
Friluftsliv og naturopplevelser i arbeid med ungdom på akuttinstitusjon : erfaringer fra et aksjonsforskningsprosjekt
(Master thesis, 2016)Forskning har dokumentert positive sammenhenger mellom naturopplevelser, friluftsliv og psykisk helse, men kunnskapen om dette er i liten grad systematisk anvendt i psykisk helsearbeid og i behandling av psykiske ... -
Gode lærer - elev - relasjoner og forutsetningene for det.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Hensikten med denne oppgaven er å løfte fram elevenes stemmer i et prosjekt som handler om kommunikasjon i relasjonsarbeid. Tidligere studier fremhever overordnede begreper som blant annet tillit, respekt og ... -
Hvilke forhold har betydning for at ungdom under omsorg av barnevernet lykkes med å gjennomføre videregående opplæring
(Master thesis, 2022)I samfunnet vårt er det klar sammenheng mellom utdanning, og det å komme seg ut i arbeid (Meld.St. 32 (2020-2021)). Det er også sammenheng mellom å være en del av arbeidslivet og god helse (Frydenberg & Ruglis, 2007). Når ... -
Hvordan kan lærere på ungdomsskolen legge til rette for utvikling av god psykisk helse hos elevene?
(Master thesis, 2021)Forskning viser at rapporteringen av psykiske plager er høy blant dagens ungdom. Disse plagene knyttes i stor grad til symptomer på stress og bekymringer i hverdagen, og da spesielt press på skolen. Fra politisk hold, blir ... -
Hvordan kan tiltaksmodellen Drømmeskolen, fremme positiv ungdomsutvikling i videregående opplæring?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i psykososialt arbeid i videreående skole, hvor formålet er å fremme et godt psykososialt miljø og god psykisk helse hos elever. Dette belyses gjennom problemstillingen « Hvordan kan ... -
Ivaretakelse av hjelpere - hvordan relasjonsarbeidet påvirker «Å tåle det som ikke skal tåles»
(Master thesis, 2021)Arbeid med andre menneskers lidelser og psykiske helse er ansett som et av de mest helseskadelige yrkene som over tid kan medføre store belastninger hos hjelpere. Fokus i denne masteroppgaven var å belyse problemstillingen; ... -
«Jeg blir så glad når du ser meg.»: en kvalitativ studie av hvilken påvirkning dyreassisterte intervensjoner kan ha for ungdom.
(Master thesis, 2020)Hvordan oppleves det å være utenfor? Å ikke kunne håndtere egne følelseutbrudd, få nære venner eller mestre fagene på skolen? Hvordan kan tilstedeværelsen av et dyr påvirke skoledagen til ungdom som har det vanskelig? Dette ... -
Kommunikasjon i utfordrende samtaler mellom skole og hjem
(Master thesis, 2022)Dette er en kvalitativ studie som undersøker kommunikasjon i utfordrende samtaler mellom skole og hjem. Med problemstillingen «Hvordan opplever lærere god kommunikasjon i utfordrende samtaler mellom skole og hjem?» som ... -
Kompetansestyrkende tiltak i barnehagen
(Master thesis, 2022)Sammendrag Barnehagen er en arena hvor barn skal utvikle gode relasjoner, og god psykisk helse. Det siste tiåret har tidlig standardiserte program som Være Sammen, Circle of Security og De utrolige årene fått stor plass ... -
Lekne initiativer og praksiser i barnehagen; I et psykososialt helsefremmende perspektiv
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven er en undersøkelse av ulike sider ved personalets praksiser omkring lek i barnehagen, og hvordan disse kan forstås i samsvar med det helsefremmende mandatet som rammeplanen understreker. Undersøkelsesprosessen ... -
Lærerens holdninger til elever/barn med atferdsvansker
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne forskingsoppgaven tar sikte på å belyse lærenes holdninger til elever som strever med atferdsvansker. Formålet var å øke kunnskapen om læreren sine tanker, følelser og handlemåte overfor denne elevgruppen. ...