Ord og begreper i samfunnsfagundervisningen. Hvilke ord og begreper har lærer fokus på i samfunnsfagundervisningen på mellomtrinnet? Er det utfordringene ved det fokuset lærerne har? Hvilke utfordringer møter elevene med tanke på ord og begreper, når de skal lese en fagtekst i samfunnsfag? Hvilket fokus har lærerboka på ord og begreper?
Abstract
Norsk:
Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Fokuset i denne oppgaven er på ord og begreper i samfunnsfagundervisningen på mellomtrinnet.
Jeg har brukt observasjon og intervju for å undersøke hvilke ord og begreper lærer har fokus på i undervisningen. I tillegg har jeg sett på hvilke utfordringer det er ved dette fokuset. Jeg har valgt å rette oppmerksomheten spesielt mot fagord og fagspesifikke ord. Fagordene får mye oppmerksomhet i skolen. Fagspesifikke ord kan forekomme i mange fag og kan ha noe ulik betydning i de ulike fagene. Disse ordene er kjente for mange, men kan være utfordrende for de som ikke har disse ordene i sitt ordforråd, fordi de får lite fokus i undervisningen. For elevene er det viktig å forstå disse type ord for å kunne lese og forstå fagtekster.
Allerede fra femtetrinn skal elevene ifølge Kunnskapsløftet arbeide med å tilegne seg stoffet i fagtekster, og disse møter de gjerne i lærebøkene. Disse tekstene krever mange ulike lesestrategier. God begrepsforståelse henger sammen med god leseforståelse, og man kan risikere at når elevene møter fagbegreper de ikke forstår, vil hele forståelsen falle sammen. Læreboktekster er også en del av min oppgave. Jeg har valgt å se nærmere på hvilke utfordringer elevene møter med tanke på ord og begreper når de skal lese en fagtekst i samfunnsfag. Ord – og begrepsfokus i lærerboka har jeg også sett nærmere på.
Samfunnsfag er et stort og utfordrende fag å undervise i, og ikke minst å være elev i. Det er mange ord og begreper som gjennomgås og som skal forstås for å nå kompetansemålene i faget. Fagordene er i fokus hos lærerne i min undersøkelse, men det er likevel ikke så svart/ hvitt som man kanskje kan få inntrykk av når man leser teorien om emnet. Jeg ser også at lærerboka kan fungere godt som ressurs i undervisningen, men at elevenes faglige utbytte av den avhenger av en lærer som kjenner elevenes nivå og som gjør jobben sin som stillasbygger, slik at de kan nå de faglige målene. English:
This thesis is written at the Inland Norway University of Applied Sciences in the Master program, and it will seek to words and concepts that are used in social studies teaching in lower secondary school in Social Sciences.
I have conducted interviews and made use of observation in order to investigate which vocabulary and terms teachers apply in their teaching. I have furthermore discussed some challenging aspects of this focus. I have chosen to direct my attention towards technical terms and subject specific vocabulary. The technical terms currently receive much attention in schools. Subject specific words can occur in many subjects, and they may vary in meaning in the different subjects. Many of the students are already familiar with these technical terms and subject specific vocabulary, and the new words may therefore not be properly introduced in the teaching. This may consequently be challenging to the students who are unfamiliar with the terms, because they are of great importance when reading to understand subject specific texts and curriculum.
According to the Knowledge Promotion, students are supposed to work on acquiring knowledge from subject specific texts already from fifth grade. These texts are often found in textbooks, and they require various reading strategies. Good understanding of concepts is linked to good reading comprehension skills, and it is likely that students’ general understanding will suffer if they come across subject specific vocabulary they do not comprehend. Schoolbook texts are also part of this study. I have chosen to investigate which concept or vocabulary challenges the students may encounter when reading a subject specific text in social studies class. I have thus had a close look at how textbooks focus on vocabulary and understanding of concepts.
Social studies is a vast and challenging subject both for teachers and students. There are many terms and concepts that need to be reviewed and understood if the students are to achieve competence as stated in the subject curriculum. In this study, the subject specific vocabulary was central to the teachers, but the situation may however not be as unambiguous as the relevant theory might suggest. I have also realized that the textbook can function as a good asset in teaching, but that the students’ academic acquisition relies on a teacher who knows the students’ level – and who can focus on scaffolding – so that the students can obtain the subject competence aims.
Description
Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Innlandet, 2017.