Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGjermundsen, Unni Nordhagen
dc.contributor.authorTaskerud, Stine Madelene
dc.date.accessioned2017-08-25T09:05:34Z
dc.date.available2017-08-25T09:05:34Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2451849
dc.descriptionMastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Innlandet, 2017.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Dette forskningsprosjektet er en avsluttende masteroppgave i emnet tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Vi er to studenter som samarbeider om forskningsprosjektet. Dette forskningsprosjektet er et fenomenologisk studie som omhandler barnehagelærerens erfaringer med tilknytning og tilvenning, hvordan dette kommer til syne i praksis, og hvilken betydning tilknytning har for barns tilvenning i barnehagen. Vi har valgt å benytte oss av kvalitativ forskningsdesign, hvor vi har intervjuet fire barnehagelærere. Vi har også observert to barn i tilvenningsperioden. Intervjuene våre baserte seg på semistrukturert intervju, som ble tatt opp med diktafon. Barnehagelærerne delte sine erfaringer med oss underveis i intervjuet og vi stilte oppfølgingsspørsmål underveis ved behov. Funn og resultater i dette masterprosjektet, viser at barnehagelærerne har ulike tanker og erfaringer med tilknytning i tilvenningsperioder. Det kan tyde på at det er ulike kunnskaper hos barnehagelærerne om barns tilknytning ute i barnehagene. Funnene viser videre at barnehagene har ulike rammer for hvordan de fremmer barns tilknytning. Barnehagene organiserer rutiner i tilvenningsperioder også forskjellig. Disse resultatene kan tyde på, at det er viktig å ha et godt samarbeid med foreldrene for å skape trygg tilknytning og for at barnet skal få en så trygg tilvenning som mulig. Noen funn var ikke som forventet og overrasket oss. Det blir fortsatt benyttet avledning i situasjoner der barn er lei seg i tilvenningsperioder. Et annet funn viser at barnehagelæreren hadde ulike syn på tilknytningsperson, og i hvilken grad dette er bra eller ikke. Videre ser vi betydning av kunnskapsutvikling om tilknytning i barnehagen, og hvor viktig det er med trygge rammer i tilvenningsperioder, slik at barnet skal kunne føle trygghet og tilknytning.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: This research project is a final master's thesis on the subject of adapted education at the College of Innlandet. We are two students who collaborate on this research project. This research project is a phenomenological study in which it deals with the kindergarten teacher's experiences with attachment and familiarization, how this appears in practice, and what impact attachment has for children's familiarization in kindergarten. We have chosen to use qualitative research design, where we have interviewed four kindergarten teachers. We also have observed two children in the familiarization period. All the interviews are based on a semi-structured interview, which was recorded by using a Dictaphone. The kindergarten teachers shared their experiences with us along the way in the interview and we asked followup questions along the way when needed. The findings and results of this master project, shows that kindergarten teachers have different thoughts and experiences with the relation in the familiarization periods. It may indicate that kindergarten teachers have different skills about children's attachment in the projects. The findings further show that the kindergartens have different frames for how they promote children's attachment. The kindergartens also organize the routines in these periods differently. The results may suggest that it is important to have a good working relationship with parents to create safe attachment as possible. Some findings were not as expected and surprised us. Among other things, diversion is still used as a tool in situations where children are upset in the familiarization periods. Other findings show that kindergarten teacher had different views on the attachment person, and to what extent this is good or not. Furthermore, we see the importance of the knowledge about attachment, and how important it is with safe frames in the familiarization periods, so that the child should be able to feel the confidence and affiliation.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectMITOnb_NO
dc.subjecttilknytningnb_NO
dc.subjectbarnehagenb_NO
dc.subjecttilvenningnb_NO
dc.titleBarnehagens arbeid med trygghet i tilvenningsperioden. En kvalitativ studie om barns tilknytning.nb_NO
dc.title.alternativeThe kindergarten´s work with safety in the familiarization period.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber147nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel