Snur de på flisa? : “En casestudie av Huntons forretningsmodell på vei mot bærekraft”
Abstract
Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan en bedrift, Hunton Fiber AS,
møter bærekraftsproblemet. Bærekraftig utvikling blir stadig et viktigere tema, spesielt nå
som man begynner å se de miljømessige forandringene mennesket har forårsaket. Bedrifter
anses som en av de store årsakene bak bærekraftsproblemene verden nå står ovenfor, og
det er dermed naturlig at de også må være en del av løsningen.
Denne avhandlingen er en kvalitativ casestudie som med utgangspunkt i Huntons
forretningsmodell kartlegger hvordan bedriften har integrert bærekraft. Her har vi
undersøkt flere aspekter ved bedriftens forretningsmodell for å avdekke hvilke sosiale og
miljømessige faktorer Hunton har integrert i måten de “gjør” forretninger. Studien tar også
for seg eksempler på bærekraftige innovasjoner som Hunton har foretatt i
forretningsmodellen, samt hva som motiverer Hunton til å arbeide mot en bærekraftig
utvikling.
Avhandlingen bygger på et teorigrunnlag knyttet til det grønne skiftet, bærekraftige
forretningsmodeller, forretningsmodellinnovasjon, motivasjon for bærekraftig drift,
sirkulær økonomi og sirkulære forretningsmodeller.
Funnene i oppgaven viser at Huntons forretningsmodell innehar tydelige trekk av både
bærekraft og sirkulær-økonomisk tenkning. Vi ser at Hunton har integrert både sosiale og
miljømessige aspekter i forretningsmodellen, og at de foretar
forretningsmodellinnovasjoner i større eller mindre grad for å gjennomføre bærekraftige
endringer. Studien avdekker hovedsakelig to årsaker til at Hunton arbeider mot en
bærekraftig utvikling. For Hunton handler det om å ta et ansvar for miljøet, samtidig som
bedriften ser at det er lønnsomt. Sammenfattet illustrerer disse funnene hvordan Hunton
møter bærekraftsproblemet.