Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVefall, Elisabeth Bråten
dc.contributor.authorBraaten, Linda Øien
dc.date.accessioned2017-09-18T11:15:22Z
dc.date.available2017-09-18T11:15:22Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2455105
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å undersøke hvordan en bedrift, Hunton Fiber AS, møter bærekraftsproblemet. Bærekraftig utvikling blir stadig et viktigere tema, spesielt nå som man begynner å se de miljømessige forandringene mennesket har forårsaket. Bedrifter anses som en av de store årsakene bak bærekraftsproblemene verden nå står ovenfor, og det er dermed naturlig at de også må være en del av løsningen. Denne avhandlingen er en kvalitativ casestudie som med utgangspunkt i Huntons forretningsmodell kartlegger hvordan bedriften har integrert bærekraft. Her har vi undersøkt flere aspekter ved bedriftens forretningsmodell for å avdekke hvilke sosiale og miljømessige faktorer Hunton har integrert i måten de “gjør” forretninger. Studien tar også for seg eksempler på bærekraftige innovasjoner som Hunton har foretatt i forretningsmodellen, samt hva som motiverer Hunton til å arbeide mot en bærekraftig utvikling. Avhandlingen bygger på et teorigrunnlag knyttet til det grønne skiftet, bærekraftige forretningsmodeller, forretningsmodellinnovasjon, motivasjon for bærekraftig drift, sirkulær økonomi og sirkulære forretningsmodeller. Funnene i oppgaven viser at Huntons forretningsmodell innehar tydelige trekk av både bærekraft og sirkulær-økonomisk tenkning. Vi ser at Hunton har integrert både sosiale og miljømessige aspekter i forretningsmodellen, og at de foretar forretningsmodellinnovasjoner i større eller mindre grad for å gjennomføre bærekraftige endringer. Studien avdekker hovedsakelig to årsaker til at Hunton arbeider mot en bærekraftig utvikling. For Hunton handler det om å ta et ansvar for miljøet, samtidig som bedriften ser at det er lønnsomt. Sammenfattet illustrerer disse funnene hvordan Hunton møter bærekraftsproblemet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Innlandet - Lillehammernb_NO
dc.subjectbærekraftigproduksjonnb_NO
dc.titleSnur de på flisa? : “En casestudie av Huntons forretningsmodell på vei mot bærekraft”nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber91nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel