2. verdenskrig i norsk barne- og ungdomslitteratur. En studie av tre barne- og ungdomsromaner på 2000- tallet.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2455332Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Temaet i denne oppgaven er norske historiske romaner om 2. verdenskrig for barn og unge fra 2000-tallet. Studien går ut på å undersøke hva som karakteriserer et utvalg nyere norske historiske barne- og ungdomsromaner om 2. verdenskrig, og hvilket erkjennelsespotensial disse bøkene har. Man ser at nye aspekter ved krigen dukker opp i faglitteraturen og bidrar med nye perspektiver, og det er derfor interessant om dette gjenspeiler seg i skjønnlitteraturen. De utvalgte romanene til studien er: Nærmere høst av Marianne Kaurin (2012), Over grensen av Maja Lunde (2012) og Dei et ikkje sjokoladepålegg i krigen av Ingunn Røyset (2014).
Når det gjelder teoretiske perspektiver, er særlig Skyggebjergs arbeid med historiske romaner for barn og unge sentrale, og hun har undersøkt 2. verdenskrig i barne- og ungdomsromaner i en dansk kontekst (Skyggebjerg, 2008). Hun bidrar med perspektiver på skildring av grusomhet og ondskap i barnelitteratur (2011), og har i senere arbeid forsket på andre framstillinger av kriger i barne- og ungdomslitteratur, slik som krigen i Afghanistan (2016). Når det gjelder historiske romaner for barn, trekker jeg også i stor grad inn Svensens arbeid med denne sjangeren (2001).
I to av romanene, Over grensen og Nærmere høst, er arrestasjon og deportasjon av jøder et sentralt tema, og romanene skildrer barns møte med krigens ondskap og grufulle hendelser. I Dei et ikkje sjokladepålegg i krigen, får man kjennskap til andre ofre i krigen, slik som russerfanger i Norge og nordmenn som ble tvangsevakuert fra Finnmark. Barna er sentrale i handlingen i romanene, og fra et nedenfra- og opp perspektiv, fremstilles krigen sett gjennom barnets blikk, og dermed formidles barnets opplevelse av og reaksjoner på krigen.
Jeg finner at bøkene i mitt materiale bidrar med nye perspektiver på andre verdenskrig. Romanene skildrer både medløp og motstand i krigen, og også krigens ofre. Samtidig viser de komplekse sammenhenger og situasjoner knyttet til hvem som havnet på riktig eller feil side i krigen. Gjennom inkludering av fakta og ulike fiksjonsstrategier, får leseren innsikt i og kunnskap om krigen og innbys til å forestille seg denne historiske perioden. Særlig gjennom et opplevende subjekt (Ingemansson, 2010), innbys leseren til å øve forestillingsevnen (Nussbaum M. , 2010) og til å få en dypere forståelse av hvordan det er å oppleve krig. English:
The subject of this thesis is Norwegian historical novels about World War Two for children and young adults from the 2000s. The goal of the research is to examine what characterizes a selection of recent Norwegian historical novels for children and young adults concerning World War Two and any deeper learning potential these books have in regard to imagination and historical awareness. New aspects regarding war are emerging in the literature and contribute to new perspectives, and it is therefore interesting how this is reflected in today’s fiction. The selected novels for the study are: Nærmere høst by Marianne Kaurin (2012), Over grensen by Maja Lunde (2012) and Dei et ikkje sjokoladepålegg i krigen by Ingunn Røyset (2014).
Regarding theoretical perspectives, Skyggebjergs work with WWII in historical novels for children and young adults are particularly relevant, as she has researched this in a Danish context (Skyggebjerg, 2008). She offers perspectives on the portrayal of cruelty and malice in children's literature (2011) and has in recent work investigated other representations of war in children's literature, such as the war in Afghanistan (2016). When it comes to historical novels for children, I also refer to a great extent to Svensens work with this genre (2001).
In two of the novels, Over grensen and Nærmere høst, arrest and deportation of the Jews is a central motif, as is the depiction of children's encounters with the evil and despicable incidents of war. In Dei et ikkje sjokladepålegg i krigen, the reader gains knowledge of the other victims of the war, such as Russian prisoners in Norway and Norwegians who were forcibly evacuated from Finnmark during the war. The children are central to the plot of these novels and war is seen through a bottom-up perspective from their eyes imparting their experiences and reactions to war.
I find that the books used in my research contribute to new perspectives on the Second World War. The novels depict both collaborators and members of the resistance as well as the victims of war. In addition they demonstrate the complex situations related to who landed on the right or wrong side in the war. Through the use of factual historical events and fictional elements, the reader is provided knowledge of and insight into war and is invited to imagine and experience this historical period. Experienced through a first person perspective the reader is invited to use and expand their imagination (Nussbaum M., 2010) to gain a deeper understanding of what it is like to experience war.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2016.