dc.description.abstract | Denne oppgaven omhandler hvordan leseutvikling kan påvirkes av autismeforstyrrelser (ASF), og hvordan skolen tilrettelegger for disse elevene i forhold til dette. Oppgaven tar utgangspunkt i to ulike skoler, en ordinær skole og en skole med egen spesialpedagogisk avdeling for elever med ASF, som jeg har valgt å kalle forsterket skole.
Det vil i første omgang bli redegjort for inkluderende og likeverdig opplæring, sett i lys av begrepet en inkluderende skole. Deretter blir begrepet ASF gjenstand for redegjørelse, hvor kjennetegn og utfordringer elever med ASF har omtales. Til sist i teoridelen vil lesing og leseopplæring beskrevet som fenomen, hvor ulike påvirkninger på disse blir beskrevet. Metoden som er brukt i denne oppgaven er kvalitative intervju, og hermeneutikk som fortolkningsteori.
I diskusjonen vil inkludering, likeverd og spesialpedagogisk kompetanse stå sentralt, og diskuteres opp mot de ulike utfordringene elever med ASF har i forhold til leseutvikling og leseforståelse, og hvilken påvirkning ASF har på dette. | nb_NO |