Master i spesialpedagogikk - språk, lesing og skriving
Recent Submissions
-
Transmission of Crafts -and what can be used in a SEN-context.
(Master thesis, 2018)There are rapid changes in our society in how the market relates to crafts. The industrial and digital revolution challenge us to bring new arguments to the table. The educational system has an ongoing debate regarding how ... -
Teacher’s Empathy and Resilience: Why it matters in Special Needs Education
(Master thesis, 2018)Today, many teachers’ professional identities are threatened due to high workloads, lack of time and violent behaviours. Pressure on scarce resources often becomes problematic and to protect the environments we inhabit ... -
Et kvalitativt forskningsprosjekt av barnehagepedagogers erfaringer med nettbrett og bildebok i samtalebasert lesing
(Master thesis, 2019)Hensikten med denne oppgaven er å få økt kunnskap om hvordan ulike medier kan fremme eller hemme barns språkstimulering gjennom metoden samtalebasert lesing. Mediene jeg har valgt er den tradisjonelle bildeboka og ... -
THROUGH THE EYE OF THE NEEDLE: WHY TEACH TO MAKE BY HAND IN THE DIGITAL AGE?
(Master thesis, 2019)This study uses the experience of designing and teaching two contrasting sewing projects to explore the purpose of learning practical creative-technical skills in the digital age. By focusing on the activity and reflections ... -
Special Education Human Sustainability - Towards Dysfunction or Evolution? An Educational Programme for Healing
(Master thesis, 2019)This paper begins by considering two arguable positions; firstly that Humanity as a species is, through current behaviour, exhibiting trends of sickness revealed by our currently dysfunctional environmental relationships, ... -
En kvalitativ studie om skolelederes opplevelse av opplæringssituasjonen til ungdomsskoleelever som har høyt fravær på grunn av emosjonelt ubehag: Skolevegring - menneskets plass i skolen som institusjon
(Master thesis, 2018)Temaet i denne studien er opplæringssituasjonen til elever i ungdomsskolen som har høyt fravær på grunn av emosjonelt ubehag. Jeg har foretatt en empirisk undersøkelse. Metoden er kvalitativ. Studien har en fenomenologisk ... -
En kvalitativ studie av: ”Hvilke mulige faktorer kan være med på å påvirke selvoppfattelsen til barn med spesifikke språkvansker i barneskolen?”
(Master thesis, 2017)Dette prosjektet er en kvalitativ studie som baserer seg på intervju med fem foreldre til barn i alderen 9-13 år som er diagnostisert med spesifikke språkvansker. Prosjektet har en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. ... -
Dysleksi og gjennomføring av videregående skole. : Hvilke forhold bidrar til at elever med dysleksi gjennomfører videregående opplæring? : En kvalitativ studie av utfordringer og mestring i skoleløpet fram mot fullføring.
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven presenterer en kvalitativ studie av hvilke opplevelser og erfaringer elever med dysleksi har fra grunnskoleopplæringen og fram mot fullføring av videregående skole. Målet har vært å peke på forhold som har ... -
Leseferdigheter og autismeforstyrrelser : en undersøkelse av skolens tilrettelegging av leseopplæring for elever med autismeforstyrrelser
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven omhandler hvordan leseutvikling kan påvirkes av autismeforstyrrelser (ASF), og hvordan skolen tilrettelegger for disse elevene i forhold til dette. Oppgaven tar utgangspunkt i to ulike skoler, en ordinær ... -
Å komme til kort eller være på høyden : en undersøkelse av trivselen i skolen og på fritiden til barn som har en vanske med språk.
(Master thesis, 2017)Mennesker har et medfødt behov for å kommunisere med omgivelsene og mye av læringen og utviklingen i oppveksten forutsetter at man kan bruke språk. For noen er dette en utfordring. Dette kan ha mange ulike årsaker. Barna ... -
Å være kommun ikasjonspartner til barn som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon : Erfaringer med læringsressursen God ASK
(Master thesis, 2017)Noen av barna i norske barnehager kan ikke bruke talespråket sitt for å kommunisere. De er forsinket i sin språkutvikling eller mangler funksjonell tale. Barna dette gjelder har bruk for alternativ og supplerende ... -
Sannhet i spesialpedagogikk? : om språkets begrensninger og muligheter i møter med marginaliserte elever : refleksjoner i lys av Derrida og Kristeva
(Master thesis, 2016)Forskningsoppgaven er skrevet ved masterstudiet i spesialpedagogikk ved Høgskolen i Lillehammer. Det er en teoretisk forskningsoppgave med vekt på språkkritisk filosofi. Deler av arbeidet til de franske filosofene Jacques ... -
Elever med spesielle behov og det psykososiale miljøet i skolen : ”Har elever med spesielle behov, behov for noe særskilt i det psykososiale miljøet i skolen?” En drøfting ut i fra Julia Kristeva sine perspektiver på annerledeshet
(Master thesis, 2016)Det oppleves å være et spenningsforhold mellom å fremheve det spesielle, eller å finne universelle tiltak som kan komme alle til gode, uavhengig av behov, knyttet til det psykososial miljøet i skolen. Selv om noen elever ... -
Dialogfremmende arbeid : Hvordan kan Kristevas perspektiver om språk, subjekt og mening styrke dialogen, og hvordan kan rådgiver drive sitt arbeid på bakgrunn av disse? : En kvalitativ studie med narrativ tilnærming
(Master thesis, 2016)Temaet for denne masteroppgaven vokste frem med bakgrunn i erfaringer på både et personlig, yrkesmessig og faglig plan. Masteroppgaven er en kvalitativ studie med narrativ tilnærming. Med grunnlag i Julia Kristevas ... -
”Sammenhengen mellom språklig bevissthet hos barn i førskole- og tidlig skolealder og de tidlige lese- og skriveprosessene.”
(Master thesis, 2015)Bakgrunn og formål: Bakgrunnen for oppgaven var et ønske om å undersøke sammenhengen mellom evner innenfor språklig bevissthet og de tidlige lese- og skriveprosessene. Dette er blitt gjort teoretisk gjennom litteratur om ... -
Minoritetsspråklige barnehagebarn med norskspråkrelaterte vansker : Hvilken mulighet har de til å tilegne seg et norsk språk i barnehagen, som kan gi grunnlag for senere læring i skolen?
(Master thesis, 2015)Barnehagen er en viktig språklæringsarena for minoritetsspråklige barn som skal tilegne seg norsk. Kvaliteten på barnehagenes språkmiljø påvirker barnas språktilegnelse. Denne oppgaven bygger på individuelle, kvalitative ... -
"- man vil jo gjerne gjøre seg forstått" : en kvalitativ studie om barnehagens bruk av språkstimulerende tiltak for barn med Down syndrom
(Master thesis, 2014)Oppgavens hovedtema omhandler barn med Down syndrom og barnehagens bruk av tiltak for å fremme språkutviklingen hos disse barna. Holdningen til mennesker med Down syndrom har endret seg mye de siste tiårene. Hva disse ... -
Utfordringer og erfaringer knyttet til leseforståelse hos barn med autismespekterforstyrrelser
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven handler om leseforståelse hos barn med autismespekterforstyrrelser (ASF). ASF er en biologisk betinget gjennomgripende utviklingsforstyrrelse som gir utslag i omfattende forståelsesvansker. I mitt virke ... -
Den voksnes samtale- og lekdeltagelse under frileken - sett opp mot barnets kjønn : en kvalitativ studie i to barnehager om betydingen av -og sammenhengen mellom språkstimulering, frilek og likestilling
(Master thesis, 2014)Skremmende statistikker har i de siste årene lagt frem hvordan guttene igjen og igjen «taper» i utdanningssystemet. Guttene er i flertall når det gjelder spesialundervisning, leseskrivevansker, språkvansker og sosiale ... -
«Hvis vi snakker sammen og så senser jeg at folk ikke forstår da gidder jeg ikke mer. Da vil jeg ikke si mer. For hva er vitsen med det? Hvis folk ikke forstår...» :En oppgave om narrativ tilnærming og språkvansker
(Master thesis, 2014)Alle har en fortelling og gjennom studiet jeg nå er i ferd med å fullføre har jeg blitt introdusert for det narrative perspektivet som bygger på nettopp dette at alle har en fortelling. Da jeg skulle formulere bakgrunn ...