Ettåringen i barnehage. Om tilknytning i tilvenning : En kvalitativ studie av barnehagelæreres forståelse, og praksis, i tilknytnings- og tilvenningsarbeid
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2457981Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien har til formål å øke kunnskapen om ettåringen i barnehagen, med fokus på
tilknytning i tilvenningsperioden. Som en tilnærming til denne tematikken er det her blitt
gjennomført intervjuer med fire barnehagelærere, med bakgrunn i følgende
problemstilling: «Hvordan forstår barnehagelærere ettåringens tilknytningsbehov, og hva
vektlegger de i det praktiske arbeidet med tilvenning?».
Med utgangspunkt i det ovennevnte spørsmålets utforskende karakter, og valget om å
intervjue noen få barnehagelærere grundig, er denne oppgaven styrt av den kvalitative
forskningsmetoden. Med målsettingen om å forstå barnehagelærerne gjennom deres egne
beskrivelser knyttet til undersøkelsens tema, og følgelig fortolke det på bakgrunn av min
egen forforståelse, tilhører denne oppgavens vitenskapsteoretiske bakteppe
hermeneutikken. Intervjuene er av typen semistrukturerte livsverdenintervjuer, organisert
under hovedkategoriene: tilknytning og tilvenning. Gjennom analysemetoden «the
constant comparative method», er datamaterialet utledet av intervjuene blitt kodet og
analysert, og et sett hovedtema er vasket frem, innordnet forståelse- og praksiskategoriene.
Den store majoriteten av norske ettåringer går i barnehage, og andelen er stadig økende.
Disse tendensene er av nyere dato, og de store strukturelle og prosessuelle endringene i
norsk barnehagesektor de senere år ser ut til å ha hatt noen uheldige konsekvenser. Blant
annet er det fremkommet at den pedagogiske tilpasningen, rettet mot de yngste
barnehagebarna, ikke alltid holder helt tritt kvalitetsmessig. Via forskning og teori er det
blitt tydeliggjort at tilvenningsperioden, og fokus på at ettåringen skal bli trygt tilknyttet
noen i personalet, er sentral for at de yngste barna skal oppleve trivsel og ha det bra i
barnehagen — fremfor å kjenne seg utilpass og stresset. Barnehagelæreres oppfatning av
tilknytningsbegrepet og dets implikasjoner, vil til stor del styre hvordan de anser egne
muligheter til å representere trygghet for barnehagebarna. Derfor står dette som denne
undersøkelsens hovedkategorier: barnehagelæreres forståelse og praksis.
Barnehagelærerne i denne studien oversetter «ettåringens tilknytningsbehov» med «behov
for trygghet». Denne tryggheten handler i følge dem hovedsakelig om at de yngste
barnehagebarna blir møtt med omsorg. De snakker om godt tilknytnings- og
tilvenningsarbeid som en investering for det videre. Og som et godt grunnlag for
tilfredsstillende omsorgsarbeid, blir foreldre- og personalsamarbeid løftet frem som helt
vii
sentrale faktorer. Barnehagelærerne i denne undersøkelsen snakker mer om foreldres rolle
i godt tilknytnings- og tilvenningsarbeid, enn spesifikt om ettåringen. De oppgir stor tro
på, og erfaring med, at de via kunnskap og organisering har høy grad av kontroll i arbeidet
med tilknytning og tilvenning. Unntakene er at interne uenigheter i personalgruppen rundt
graden av foreldreinvolvering, samt den strukturelle faktoren «antall barn per voksene og
antall barn per avdeling», kan virke forringende på deres tilknytnings- og
tilvenningsarbeid.