Stressors experienced by female students enrolled in an International Baccalaureate Diploma Programme in Norway
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2458236Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSammendrag
Abstract
Norwegian adolescents report increasing levels of perceived stress. Of them, female students report experiencing more stress than the male students do. Female students enrolled in an International Baccalaureate Diploma programme (IBDP) report even higher levels of perceived stress, compared to general education student population and their male counterparts. The sustained stress response appears to be detrimental to human health and is vital to understand what causes female students to stress in order to prevent the sustained stress response often experienced. We also know that stress is related to everyday subjective health complaints, which are common amongst Norwegians. The purpose of the present study was to explore and learn about what leads female Norwegian IBDP students to experience high levels of stress, how stress is experienced, and the different coping strategies the female students use to deal with their stress. Seven Norwegian female IBDP students, aged between 17 and 18 years, were interviewed about their lived experience with stress. The semistructured interviews were audio recorded, transcribed, and then analysed using thematic analysis. It was a consensus amongst the participants that school was the major area in their lives where they experienced stress, yet the participants frequently discussed other stressors, like the need to balance time and demands, the pressure related to being teenagers, and the expectations from the society to act and behave a specific way. Feeling tired, loss of sleep, headache, restlessness, and not being able to do anything are examples of how the interviewed students experienced stress. Social support, time and task management, taking short and long breaks, redirecting their thoughts, control and working hard were the coping strategies these students employed. Considering that academic achievement and societal stressors for youth experienced by female IBDP students most likely will neither decrease nor disappear, this study takes an important step in understanding their stress experience and how it is handled by the female IBDP students. These findings are consistent with the findings of similar research in the field and add key in depth insights concerning the stress and coping of adolescents in Norway. As such, they may offer valuable knowledge and ideas for coping with stress to other students in high achievement academic environments. Sammendrag
Norsk ungdom rapporterer i økende grad å oppleve stress, hvor unge kvinner opplever mer stress enn det unge mennene gjør. Elever som går på linja International Baccalaureate Diploma programme (IBDP) på videregående ser ut til å oppleve mer stress enn elever ved andre linjer på videregående, hvor kvinnelige elever opplever mer stress enn det de mannlige elevene gjør. Langvarig stress over flere år kan ha en negativ effekt på helsa, og det er derfor viktig at vi forstår hva hvordan stress opplevelse, hva som er årsakene til stresset og hvordan stress håndteres. Men denne kunnskapen er vi i høyere grad rustet til å møte de ulike utfordringene vi møter. Vi vet også at subjektive helseplager er relatert til helse, og en at subjektive helseplager er en vanlig problemstilling for mange Nordmenn. Hensikten med denne studien var å forstå og undersøke de ulike årsakene til at unge kvinner på IBDP opplever mye stress. I tillegg var hensikten å forstå hvordan disse unge kvinnene opplever stress, med andre ord hvordan det kjennes å være stresset, hvordan de oppdager at de er stresset og hvordan de reagerer på stress. Et tredje formål med studien var å identifisere de ulike teknikkene de unge kvinnene bruke for å håndtere stress. Kvalitative dybdeintervjuer ble gjennomført med sju kvinnelige IBDP elever i en alder mellom 17 og 18år. Intervjuene ble tatt opp på lydbånd, transkribert og analysert ved bruk av tematisk analyse. Det var en enighet bland de kvinnelige elevene at stress relatert til skole var den største årsaken til at de opplevde stress. Andre årsaker til stress ble også mye snakket om, som blant annet var å balansere tid og oppgaver/gjøremål og årsaker som var knyttet til det å være tenåring, forventninger fra venner og familie, og et press fra samfunnet om å prestere og handle på en bestemt måte. Opplevelsen av å være stresset var preget av de rent fysiske signalene stress kan gi. Sosial støtte, planlegging, korte og lange pauser, høy kontroll og hardt arbeid var mye nevnte strategier for å håndtere stress. Funnene fra denne studien er støttet opp fra funn fra tidligere studier, men gir oss også ny forståelse på området. Det er lite sannsynlig å se en reduksjon av årsakene til stress, og det er derfor viktig for folkehelsa at vi forstår hvordan stress oppleves, hvor det kommer fra og hvordan vi kan håndtere stress, da flere og flere i befolkningen ser ut til å oppleve mye stress. Denne studien kan gi oss verdifull kunnskap og innsikt om stress mestring blant elever som er en del av et miljø hvor akademisk prestasjon er svært viktig.
Beskrivelse
Master i folkehelsevitenskap med vekt på endringer av livsstilsvaner, 2017