Barn, traumer og musikk
Abstract
Norsk:
I denne bacheloroppgaven utforskes viktigheten av musikk som et egenterapeutisk virkemiddel, og de positive virkningene musikk kan ha i en undervisningssituasjon. Arbeidet med oppgaven har bestått av å intervjue tre musikkstudenter om deres personlige musikkbruk i forbindelse med tidligere opplevde traumer. De innsamlede dataene ble deretter analysert i lys av aktuell teori og sammenlignet med hverandre. Et av de mest signifikante funnene var at informantene var enige om at musikk faktisk har en funksjon i prosessen med å bearbeide traumer.
Funnene bekrefter dermed at bruk av musikk som et terapeutisk hjelpemiddel kan være et nyttig verktøy for barn og unge til å bearbeide opplevde traumer. Sett ut fra et pedagogisk perspektiv kan man innenfor kulturskole og skole bidra til å hjelpe disse barna ved å bruke musikk bevisst og aktivt. English:
In this bachelor thesis, I have explored the importance of music as a therapeutic tool, and investigated if there is any positive influences of music as a therapeutic tool in a practical pedagogic context. The exploration has consisted of three interviews with music students who have previously experienced their own personal traumas, and their use of music in this context. The data was disputed through relevant theory, and compared to each other. One of the significant findings was an agreement that music does have a positive function in the processing of traumas.
The findings confirm that music used as a therapeutic technique can be have a positive influence for children processing their earlier traumas. Starting out from a pedagogical perspective, teachers at School of Music and Performing arts (kulturskoler), can help these children through conscious and active use of music.
Description
Bacheloroppgave i faglærerutdanning i musikk ved Høgskolen i Innlandet 2017.