Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSondre Bjørnstad Noren, Sondre Bjørnstad
dc.date.accessioned2017-10-06T14:25:55Z
dc.date.available2017-10-06T14:25:55Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2459021
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2016.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Den vestlige hverdagen blir mer og mer digitalisiert, hvor det kreves at brukerne lærer seg å bruke de digitale verktøyene på en effektiv og kritisk måte. Da må skolen, med det oppdragelsemandatet skolen har, bidra med en trygg og god opplæring i digitale ferdigheter. Digitale ferdigheter er en av fem grunnleggende ferdigheter i norsk skole. En skulle da tro at opplæringa i digitale ferdigheter likestilles med de andre ferdighetene, men i løpet av egen praksis som lærerstudent har jeg opplevd at dette ikke er tilfellet. Jeg har med dette som utgangspunkt sett på utfordringer knyttet til IKT i undervisningen. Ved bruk av kvalitativ metode har jeg intervjuet 2 lærere og 2 assisterende rektorer ved 2 barneskoler for å belyse min problemstilling. De viktigste funnene er at lærerne etterlyste bedre oppfølging fra ledelsen i sitt arbeid med IKT og at det var ønskelig med bedre pctetthet. Videre funn er at utstyret ikke var optimalt for bruk i en travel hverdag, da oppstart av datamaskinene fort kunne ta 20 minutter på grunn av oppdateringer og andre uforutsette omstendigheter. Til slutt finner vi at ledelsen ønsket mer tid til utviklingsarbeidet, eventuelt flere ressurser i arbeidet med IKT.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: The western everyday is becoming more and more digitized, which requires that the users learn to use the digital tools in an effective and critical way. That means that the school, with its upbringing-mandate that it has, contribute with a safe and good education when it comes to digital skills. Digital skills are one out of five fundamental skills in the Norwegian school. One would think that the education in digital skills would be equal to the other fundamental skills, but during my own practice as a teacher student, I have experienced that this is not always the case. With this as my base, I have looked into the challenges concerning ICT in teaching. By using qualitative method I have interviewed two teachers and two deputy headmasters at 2 elementary schools in order to throw a light at my question. The most important findings were that the teachers wanted more continuous follow-up from the management and the also wanted higher PC-density. Further findings were that the equipment weren´t optimal for use in a busy everyday, considering that it could take 20 minutes to boot the computers because of updates and other unforeseen circumstances. And last we find that the management wanted more time for development, or at least more resources for the work with ICT.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectGLUnb_NO
dc.subjectIKTnb_NO
dc.subjectdigital kompetansenb_NO
dc.subjectdigitale verktøynb_NO
dc.subjectskolennb_NO
dc.title«Det var så mye bedre før i tida». En kvalitativ studie av utfordringer rundt IKT i skolen.nb_NO
dc.title.alternative“It was a lot better in the old days”. A qualitative study of the challenges concerning ICT in school.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber29nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel