Innlandet Oppdragsrapport / Commissioned report (ISSN: 2535-4140)
Ingen utgivelser 2019-2022
Recent Submissions
-
«Det blir en rød tråd gjennom hele arbeidet» Følgeforskning av kompetansetiltaket «Den myndiggjorte bruker» ved NAV Lillehammer-Gausdal. Empirinotat
(Oppdragsrapport;10/2024, Research report, 2024)Det eksisterer lite forskning som samtidig ser på veiledning og tjenesteinnovasjon. Formålet med prosjektet har derfor vært å bli kjent med myndiggjørende veiledning som perspektiv og praksis ved NAV Lillehammer-Gausdal. ... -
«Selvstendighet og tilfriskning» En evalueringstudie av Sagatun Recovery sitt selvstyrkingskurs
(Oppdragsrapport;9/2024, Research report, 2024)Norsk: Denne studien handler om erfaringen som mennesker med psykiske helseplager, har med å delta på selvstyrkingskurs, for å fremme egen recoveryprosess. Studien har et kvalitativt design, hvor vi har intervjuet deltagere ... -
«Alle med» Et forbedringsarbeid i Kongsbergregionen. Resultater etter T1 og T2.
(Oppdragsrapport;8/2024, Research report, 2024)«Alle med» er et utviklingsprosjekt i Kongsbergregionen, som i denne sammenheng omfatter kommunene Flesberg, Hjartdal, Kongsberg, Nore- og Uvdal, Notodden, Rollag, Tinn og Øvre Eiker. Utgangspunktet var et forprosjekt som ... -
Arbeidslivet i Midt- og Nord- Gudbrandsdalen: Kompetanse og rekruttering for fremtiden.
(Oppdragsrapport;7/2024, Research report, 2024)Østlandsforskning ved Høgskolen i Innlandet har gjennomført en utredning om kompetansebehov i privat og offentlig sektor i Midt- og Nord-Gudbrandsdalen. Utredningen er gjennomført på vegne av Midt-Gudbrandsdalen ... -
Evaluering av Sekretariatet for etter- og videreutdanning i samfunnsplanlegging (SEVS)
(Oppdragsrapport;2/2024, Research report, 2024)Norsk: Formålet med denne evalueringa er å etterkomme punktet i samarbeidsavtalen til Sekretariat for etter- og videreutdanning i samfunnsplanlegging (SEVS), om at SEVS-arbeidet skal evalueres en gang i løpet av avtaleperioden ... -
God opplæring for alle. Kvalitetsutvikling i Ytre Helgeland. Sluttrapport 2018-2023.
(Oppdragsrapport;6/2024, Research report, 2024)Høsten 2018 inngikk Senter for praksisrettet utdanningsforskning, SePU, et samarbeid med kommunene Alstahaug, Leirfjord, Lurøy og Træna om forsknings- og forbedringsprosjektet God opplæring for alle. Samarbeidet om dette ... -
Drone-borne monitoring of moose
(Oppdragsrapport;4/2024, Research report, 2024)Norsk: Droner er en lovende ny teknologi for overvåking av viltbestander. I dette prosjektet evaluerte vi bruken av droner som et verktøy for overvåking av elg (Alces alces) populasjoner og beiting i den skandinaviske ... -
Positive avvik som innovasjonstilnærming i innsatsen mot ungt utenforskap
(Oppdragsrapport;5/2024, Research report, 2024)Norsk: Denne rapporten er basert på følgeforskning i prosjektet Ung inkludering i Kongsvingerregionen, som ble planlagt i 2020 og varte ut år 2023. Prosjektets hovedmål var rettet mot å forebygge og redusere utenforskap ... -
Kartlegging av idrettens betydning i Innlandet
(Oppdragsrapport;3/2024, Research report, 2024)Formålet med denne kartleggingen er å gi en omfattende oversikt over idrettens betydning i Innlandet ved å sammenstille informasjon fra allerede eksisterende datakilder. Dette notatet bygger på tilgjengelige offentlige ... -
Sammenveving : Barnevernspedagogutdanningen som arena for utvikling av profesjonell identitet og kompetanse
(Oppdragsrapport;1/2024, Research report, 2024)Vårt såkornsprosjekt har handlet om organisering av læringsprosesser i profesjonsutdanningen av kommende barnevernspedagoger. Som lærere på denne utdanningen er vi opptatt av hvordan studentene kan utvikle profesjonell ... -
“De er flinke til å støtte opp” Om fylkeskommunens rolle i program for folkehelsearbeid i kommunene i tidligere Oppland fylke
(Oppdragsrapport;25/2023, Research report, 2023)I dette empiriske notatet er fokus på fylkeskommunens rolle i Program for folkehelsearbeid i kommunene i tidligere Oppland, nå Innlandet fylkeskommune. Det presenteres funn fra en statusgjennomgang med formål om å bidra ... -
Samskaping og sosial innovasjon i Program for folkehelsearbeid: Evaluering av Vestfold og Telemark fylkeskommunes rolle som utviklingsaktør
(Oppdragsrapport;22/2023, Research report, 2023)Følgeevalueringen har hatt som mål å identifisere faktorer som påvirker samskapende sosial innovasjon og fylkeskommunenes rolle som støttespillere for kommunenes folkehelsearbeid. Sentrale spørsmål inkluderte karakteristika ... -
-Du må faktisk jobbe på NAV, for å skjønne hvordan du skal gå på NAV. En følgeforskning av prosjektet «Best på aktivitetsplikt» i Gjøvikregionen.
(Oppdragsrapport;24/2023, Research report, 2023)Formålet med følgeforskningen er å utforske en modell for brukermedvirkning som er prøvd ut i Gjøvikregionen, og systematisere erfaringer fra utprøvingen. Problemstilling: Hvordan har brukermedvirkning blitt benyttet ... -
Kompetansepakken for Fagfornyelsen LK20 : Evalueringsrapport II
(Oppdragsrapport;1/2023, Research report, 2023)Denne evalueringsrapporten (Evalueringsrapport II) sammen med Evalueringsrapport I er en del av prosjektet Kompetansepakke Innføring av nytt læreplanverk (fagfornyelsen), heretter forkortet til kompetansepakken, som Høgskolen ... -
Helsekompetansevennlige helsetjenester : Pilotering av et kartleggingsvektøy for organisatorisk helsekompetanse ved fem helseinstitusjoner i Norge
(Oppdragsrapport;20/2023, Research report, 2023)De mange ulike definisjonene av helsekompetanse viser typisk til personers kunnskaper og ferdigheter, men ferdighetene må ses i sammenheng med omgivelsene (kontekstuelle krav) og situasjonen en befinner seg i (situasjonell ... -
Kompetente karriereveiledere i skole: En undersøkelse av kompetanseutvikling gjennom videreutdanninger i karriereveiledning
(Oppdragsrapport;23/2023, Research report, 2023)Bakgrunn Når kompetansebehov og kvaliteten på karriereveilendingsrelevante undervisningstilbud legges under lupen, utgjør studentene sentrale respondenter. I dette tilleggsoppdraget til hovedprosjektet Profesjonell ... -
Kultur for læring i barnehager: Resultater fra T1, T2 og T3 2017 - 2022
(Oppdragsrapport;21/2023, Research report, 2023)I denne rapporten presenteres arbeidet i Kultur for læring - barnehagen 2017-2021. Denne rapporten vil sammen med rapporten fra T1 (Sunnevåg, Nordahl og Nordahl 2018) og rapporten fra T2 (Sunnevåg og Nordahl 2020) vise ... -
Evaluering av kompetanseaktiviteter i NAV Innlandets prosjekt «Arbeid først - understøttet av pålitelig forvaltning »
(Oppdragsrapport;16/2023, Research report, 2023)Prosjektet «Arbeid først - understøttet av pålitelig forvaltning» hadde til hensikt å styrke NAV - veilederes kompetanse i pålitelig forvaltning i oppfølging og veiledning av søkere og mottakere av arbeidsavklaringspenger ... -
Technological Substrate for the GOGREEN VR Showcase: GOGREEN VR Showcase
(Oppdragsrapport;18/2023, Research report, 2023)Denne rapporten ble utviklet som en del av forskningsprosjektet «GoGreenRoutes». Nærmere bestemt, rapporten beskriver aktiviteten tilknyttet oppgave 6.4 (arbeidspakke 6), som har som mål å designe og lage en Virtual Reality ... -
Kvalifisering til førstelektor - en analyse av søkeres og komiteers forståelse og praktisering av opprykkskriteriene
(Oppdragsrapport;14/2023, Research report, 2023)Denne rapporten er resultatet av et felles forskningsprosjekt mellom Høgskolen i Innlandet og NTNU. Formålet med prosjektet var å avdekke bredden i søkeres og komiteers forståelse og praktisering av opprykkskriteriene ved ...