Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVesterlid, Guro
dc.date.accessioned2017-11-09T13:46:23Z
dc.date.available2017-11-09T13:46:23Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2465312
dc.description.abstractDet er vanskelig å ta til seg kunnskap uten å være åpen, nysgjerrig og ha lyst til å forstå og lære. Vi vet i dag at undervisningen kan berikes med mer utforskende og varierte metoder, og gjennom forskning lærer vi stadig mer om skolens kompleksitet. Likevel ˮmisterˮ vi elever gjennom ungdomsskolens treårige løp. Vi møter noen utfordringer når vi skal arbeide med utforskende og varierte metoder i skolen. I dette forskningsprosjektet vil jeg undersøke om estetiske læreprosesser kan knyttes til læring i andre fag, og da evt. ha en annen kvalitet, form eller mening. Årsakene til at en elev ønsker å utebli fra timer eller mister interesse rent faglig, er individuelle og komplekse, og det er viktig å forebygge frafall i alle fag. I flere år har det vært fokus på realfag og årsakene til at Norge ikke skårer bedre i internasjonale undersøkelser. I den forbindelse har jeg valgt å se nærmere på faget matematikk. Estetikk har mange betydninger. I denne oppgaven vil begrepet knyttes til pedagogikk. Jeg ser på hvordan matematikkfaget fungerer i praksis, og videre hva de estetiske prosessene kan brukes til når det gjelder å utvikle matematikkfaget. De estetiske dimensjonene kan 7 være viktige elementer i utviklingen av gode praksisfelleskap der elevenes erfaringer, opplevelser og refleksjoner settes i sammenheng med skolens sosiale, faglige og kulturelle mangfold. Jeg går inn på temaer som jeg mener ikke bare bør være forbeholdt de praktiskestetiske fagene, som kreativitet og lek. Videre ser jeg på et utvidet kunstbegrep, der kunstnerens metode, og forholdet mellom tenkning og materiale, kan overføres til mine undersøkelsesområder.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Innlandet - Lillehammernb_NO
dc.subjectutvidet kunstbegrepnb_NO
dc.subjectestetiske læreprosessernb_NO
dc.titleHva kan estetikk bidra med i matematikkfaget?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber83nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel