«Vi vurderer hele tiden hvor elevene vil ha best utbytte av å være, både faglig og sosialt». En casestudie av tre læreres samarbeid om inkluderingen av nyankomne elever i en mottaksklasse.
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2465819Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Opplæringslovens §2-8 åpner opp for organisering av særskilt språkopplæring i egne klasser, såkalte mottaksklasser, som et innføringstilbud til nyankomne elever. Tidligere forskning viser til positive sider ved en slik organiseringsform, deriblant de gode forutsetningene lærerne gis til å kunne gi elevene en opplæring tilpasset deres språklige og faglige behov. Forskningen trekker riktignok også frem noen negative sider, hvor den største fallgruven anses å være store risikoen for ekskludering (Bunar; 2015; Nilsson & Axelsson, 2013; Rambøll, 2013; Rambøll, 2016; Short, 2002; Østberg et.al, 2010).
Formålet med denne oppgaven er å belyse hvordan lærere tilknyttet det aktuelle innføringstilbudet, kan redusere ekskluderingsfaren. Dette gjøres på bakgrunn av en casestudie, hvor tre læreres inkluderingsarbeid er satt i fokus. Oppgaven retter fokus mot hvordan disse tre lærerne, en lærer fra en mottaksklasse og to lærere fra to ulike ordinære trinn, samarbeider om inkluderingen av de nyankomne elevene som plasseres i en mottaksklasse. Bakgrunnen for dette fokuset er en rapport av Rambøll (2013), som sier at et godt og inkluderende innføringstilbud forutsetter et godt lærersamarbeid.
Datamaterialet er innhentet gjennom kvalitative intervjuer, og viser til at lærerne samarbeider om inkluderingen av mottaksklasseelevene i form av et felles fokus på relasjonsbygging og tilpasset opplæring, samt gjennom et kontinuerlig vurderingsarbeid, hvor elevenes faglige og sosiale utbytte hele tiden vurderes opp mot hverandre.
Disse funnene er drøftet i lys av eksisterende teori om lærersamarbeid, inkludering og relasjonsbygging. Formen og kvaliteten på lærersamarbeidet er drøftet og vurdert på bakgrunn av Wengers (2004) teori om at et godt samarbeid krever et felles engasjement, en felles virksomhet og et felles repertoar. Videre er inkluderingsarbeidet drøftet i lys av Jenny Folke (2015) og Bachmann og Haugs (2006) inkluderingsforståelse, som hevder at inkludering handler om tilfredsstillelse av elevenes både faglig og sosiale behov. I denne forbindelse er lærernes relasjonsbyggingsarbeid, som kan anses som et arbeid for å tilfredsstille elevenes sosiale behov, vurdert ut fra Spurkelands (2012) relasjonskompetansemodell. English:
The Norwegian Education Act section 2-8 permits adopted language education to take place in separate classes, called reception classes, as an introductory program for newly arrived students. Previous studies document positive aspects of this model, including the favourable conditions teachers have for providing students with training adapted to their linguistic and academic needs. However, research also shows some negative aspects, where the biggest pitfall is considered to be the high risk of exclusion (Bunar; 2015; Nilsson & Axelsson, 2013; Rambøll, 2013; Rambøll, 2016; Short, 2002; Østberg et.al, 2010).
The purpose of this thesis is to illustrate how teachers associated with the current introduction program can reduce the risk of exclusion. This illustration is done on the basis of a case study, where the focus is three teachers’ inclusion work. The thesis focuses on how these three teachers, a teacher from a reception class and two teachers from two different regular classes, collaborate on the inclusion of newly arrived students in a reception class. This focus is based on a report by Rambøll (2013), saying that a good and inclusive introduction program requires a good teacher-collaboration.
The data material is obtained through qualitative interviews, and indicates that the teachers collaborate on the inclusion of the students in the reception class in the form of a common focus on relationship-building and adapted education, as well as through continuous assessment work, where the teachers are constantly evaluate the students’ academic and social needs.
These findings are discussed in light of existing theory of teacher collaboration, inclusion and relationship-building. The form and quality of the teacher collaboration is discussed and assessed on the basis of Wenger's (2004) theory that good collaboration requires a joint commitment, a joint venture and a common repertoire. Furthermore, the teachers’ inclusion work is discussed in light of Jenny Folke’s (2015) and Bachmann and Haug’s (2006) inclusion perspective, which claims that inclusion is about satisfying students' academic and social needs. In this context, the teacher's relationship-building work, which can be considered as a work to satisfy the students' social needs, is discussed on the basis of Spurkeland’s (2012) relationship skills model.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Innlandet, 2017.